Systemy uszczelnień nie tylko produkuje się z wulkanizowanego kauczuku czy też z połączenia tworzywa sztucznego z metalem. Wiele tego typu wyrobów produkowanych jest ze stali specjalnych oraz narzędziowych, węgliku krzemu, węgliku wolframu i ceramiki, czego przykładem są uszczelnienia mechaniczne dla pomp. To one muszą bez ryzyka korodowania i rozszczelnienia dobrze zatrzymywać płyn w takich urządzeniach, co osiąga się m.in. dzięki ruchowi obrotowemu metalowych tarcz z o-ringami. Jak zbudowane są zatem uszczelnienia mechaniczne i czym się one wyróżniają?

Do czego służą uszczelnienia mechaniczne do pomp?

Uszczelnianie mechaniczne do pomp podobnie jak inne rodzaje uszczelnień, służą do zatrzymywania płynu w urządzeniu. W przypadku popularnie stosowanych w przemyśle pomp odśrodkowych nie jest to jednak zadanie łatwe. Uszczelnienie musi gwarantować wejście wałka obrotowego do tzw. mokrej części pompy, nie pozwalając jednocześnie na wydostanie się z podzespołów cieczy pod wysokim ciśnieniem. By to osiągnąć, istotne jest zamontowanie wysokiej klasy uszczelnienia między wałkiem a korpusem.

Dodać też warto, że ze względu na ekstremalne warunki pracy takich produktów, muszą one być wykonywane z wysokiej klasy materiałów, tworząc niemalże monolityczną całość. Obecnie najlepsi producenci, w tym firma AESSEAL POLSKA, produkują uszczelnienia mechaniczne do pomp w sprawdzonej technologii API 682.

Z czego zbudowane jest uszczelnienie mechaniczne?

Uszczelnienia mechaniczne renomowanych marek tworzone są w konstrukcji kasetowej, dzięki której podwyższa się ich parametry pracy oraz prostotę montażu. Na rynku spotkać można się z wyrobami wstępnie montowanymi fabrycznie, które przetestowane są ciśnieniowo, a dostarczane są do klientów w formie modułów. Pozwala to skrócić czas zakładania, a także sprzyja to wyeliminowaniu ryzyka wystąpienia błędów montażowych. Kasetowa konstrukcja uszczelnień mechanicznych do pomp nie wymaga bowiem wykonywania przy instalacji pomiaru i ustawiania ściskania sprężyny. Nie tylko to czyni je jednak wyrobami standardu premium.

Na wysoką sprawność pracy uszczelnień mechanicznych wpływa też ich budowa zawierająca trzy punkty uszczelnienia. Pierwszym z nich jest nieruchoma część konstrukcji, którą przytwierdza się do obudowy pompy z wykorzystaniem uszczelki statycznej – na ogół jest to o-ring. Drugi punkt uszczelnienia to część uszczelniona względem wałka. Obraca się ona wraz z nim, sama jednak pozostając nieruchomą. Ruchomym punktem uszczelnienia jest zaś część ze sprężynowanym łożyskiem pionowym, który składa się na dwie płaskie tarcze – stałą oraz obrotową – dociskających się do siebie. Wspomnieć należy, że tarcze uszczelnienia są dopychane do siebie poprzez połączenie siły hydraulicznej z uszczelnionego płynu i siły sprężyny. Tak działa m.in. uszczelnienie mechaniczne podwójne wspomnianej marki AESSEAL POLSKA.

Jakie rodzaje uszczelnień mechanicznych można wyróżnić?

Uszczelnienia mechaniczne do pomp oraz od innych zastosowań zwane są inaczej uszczelnieniami kompaktowymi (gorszej jakości są zaś uszczelnienia komponentowe). Można je podzielić zaś na wiele dodatkowych typów, wśród których nie może zabraknąć:

  • uszczelnień dzielonych,
  • uszczelnień mieszadeł,
  • uszczelnień podwójnych,
  • uszczelnień pojedynczych,
  • uszczelnień z mieszkiem metalowym.

Uszczegółowiając, producenci tworzą swoje uszczelnienia mechaniczne m.in. w rodzaju pojedynczych uszczelnień stacjonarnych, krótkich kompaktowych uszczelnień mechanicznych, uszczelnień ze skróconym korpusem do pracy mieszadeł w wersji na mokro lub na sucho, a nawet w wersji uszczelnień wysokociśnieniowych.

5 zalet uszczelnień mechanicznych kompaktowych do pomp

Zalet uszczelnień mechanicznych kompaktowych do pomp jest wiele, a znacznie lepiej sprawdzają się one w takich urządzeniach od uszczelnień komponentowych czy słabej jakości szczelin dławnicowych. Korzyści, jakie można osiągnąć to:

  1. Brak widocznych przecieków.
  2. Brak negatywnego wpływu uszczelnień na wałki i tuleje pomp.
  3. Wyraźnie usprawnione działanie pompy przy zoptymalizowanych kosztach eksploatacji.
  4. Niski poziom zużycia elementów uszczelnień mechanicznych kompaktowych.
  5. Samoregulacja tarcz w trakcie zużycia, czyli brak konieczności wykonywania częstych konserwacji.