Silnik do prawidłowej pracy oraz wykonywania zadań związanych z jego użytkowaniem bez wątpienia potrzebuje oleju silnikowego. Odpowiada on za szereg aspektów koniecznych jeśli mówimy o jego eksploatacji czy prawidłowym działaniu. Jest także potrzebny do zachowania właściwych parametrów podczas pracy silnika co czyni go tak ważnym dla samych silników 

Na czym polega praca silnika samochodowego, spalinowego?

Aby zrozumieć ogromne znaczenie olejów dla silników, powinniśmy najpierw zrozumieć, na czym polega sama praca silnika. Głównym elementem który wykonuje pracę a raczej jej definicje z punktu widzenia fizyki jest tłok. Tłok jest właśnie tym elementem silnika który porusza się w cylindrze wykonując ruchy posuwiste i ocierając się o wewnętrzną część cylindra. Ruchy te wykonuje w orientacji kierunków góra-dół. Tłok ma za zadanie tłoczyć w osi symetrii w której zachodzi jego ruch.

Praca samego tłoka jak i silnika zajdzie tylko wtedy jeśli dojdzie do prawidłowego wykonania 4 procesów tejże pracy tak zwanych suwów:

  • Suw ssania - Tłok przesuwa się w dół z górnego do dolnego martwego punktu wytwarzając we wnętrzu cylindra podciśnienie.
  • Suw sprężania - Tłok przemieszcza się w górę cylindra ściskając (czyli sprężając) mieszankę paliwowo-powietrzną.
  • Suw rozprężania - Inaczej suw tak zwanej pracy gdzie przed osiągnięciem górnego martwego punktu w silnikach wysokoprężnych i tych z elektronicznym, bezpośrednim wtryskiem paliwa lekkiego następuje wtrysk paliwa i zapłon samoczynny lub wymuszony iskrą.
  • Suw wydechu - Jeszcze zanim tłok osiągnie dolny martwy punkt, otwarty zostaje zawór wydechowy i wciąż jeszcze nie do końca rozprężone gazy spalinowe mogą opuścić cylinder przez układ wydechowy.

Olej w tym wypadku jest również niezastąpionym lubrykantem, gdyż tarcie bez oleju z powodu bardzo małej przerwy między tłokiem a cylindrem mogłoby doprowadzić do uszkodzeń mechanicznych obydwóch elementów co nieodwracalnie mogłoby zniszczyć silnik. Aby zapobiec takim incydentom, warto zaopatrzyć się w odpowiedni dla naszego pojazdu olej silnikowy który możemy z czystym sumieniem zakupić w firmie Partner Zdzisław Kubala.

Rodzaje olei silnikowych

Oleje silnikowe możemy podzielić ze względu na różne właściwości zastosowania do innych rodzai silników ich lepkości lub procesu tworzenia. Podstawowy podział olejów względu na ich proces tworzenia:

  • Mineralne -  ogólna nazwa różnorodnych mieszanin płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny. Powstają z przeróbki ropy naftowej. Stosuje się głównie jako oleje smarowe także stosowane są nie tylko do wrażliwych silników samochodów
  • Pół syntetyczne - złożone z baz należących do grupy I i II (z ewentualnym niewielkim dodatkiem innych baz) nazywane są olejami mineralnymi. Oleje złożone z baz należących do grupy I i II oraz baz grup wyższych w określonej ilości
  • Syntetyczne - słyną z odporności na utlenianie, właściwości czyszczących, dobrego smarowania w niskich jak i wysokich temperaturach, niskiego stopnia odparowywania, zmniejszenia zużycia paliwa oraz ochrony silnika przed zużyciem.

Odpowiedź na pytanie które z olejów są najlepsze jest raczej jednoznaczna, są to oleje syntetyczne. Zapewniają one bowiem zdecydowanie bardziej wydajną ochronę ruchomych elementów silnika i chłodzenie niż oleje mineralne. Poza tym odznaczają się również większymi umiejętnościami rozszczepiania cząstek stałych (powstających w wyniku spalania), przez co te stają się łatwiejszymi do wychwycenia przez filtry. Główną jednak zaletą olejów syntetycznych jest ich niska lepkość, dzięki czemu są one zdolne pokryć narażone powierzchnie silnika w niskich temperaturach.

Podział olejów ze względu na ich gęstość

Wszystkie oleje silnikowe zawierają w swoich oznaczeniach nadanych im przez producenta liczne cyfry i litery oznaczają one konkretne właściwości tych olejów dla przykładu olej 10W-40 gdzie pierwsze cyfry, znajdujące się przed literą „W” są oznaczeniem płynności w niskiej temperaturze gdzie im niższą cyfrą oznaczony jest olej na początku swojej nazwy, tym wyższa jest jego wytrzymałość na niskie temperatury i tym lepiej zachowuje swoje właściwości w tychże temperaturach. Natomiast w przypadku cyfr, które znajdują się na końcu znacznika. Oznaczają one bowiem lepkość w wysokiej temperaturze. Im większa jest cyfra, tym wyższa może być temperatura otoczenia, w jakiej dany olej powinien być stosowany.

Dlaczego olej silnikowy jest niezbędny dla prawidłowej pracy silnika spalinowego?

Przez to jak praca silnika została wyżej wytłumaczona można łatwo wywnioskować, że polega ona w głównej mierze na sile tarcia. Gdzie samo tarcie może okazać się dla nas jako użytkowników nie tyle wsparciem ile przeciwnikiem. Tarcie jako zjawisko fizyczne odpowiada za wiele wielkości oraz sił powiązanych z samym zjawiskiem a także może prowadzić do szeregu incydentów mechanicznych jeśli mowa o pracy silnika a działającej na sam silnik siły tarcia. Proces pocierania się tłoka o cylinder bez zwątpienia spowodowałby ekstremalny wzrost temperatury obu elementów co mogłoby doprowadzić do przegrzania a nawet stopienia wyżej wymienionych gdyby nie olej silnikowy który podczas pracy silnika pełni role swoistego chłodziwa.