Silniki hydrauliczne podobnie jak pompy hydrauliczne znalazły szerokie zastosowanie w motoryzacji, przemyśle maszynowym i energetyce. Montowane są one bowiem w maszynach budowlanych, sprzętach rolnych, liniach produkcyjnych, przenośnikach, urządzeniach górniczych, a także w pojazdach militarnych. Ze względu na swoje szczególne przeznaczenie podzespoły te muszą zawsze działać na najwyższych obrotach. Istotne jest zatem okresowe regenerowanie silnika hydraulicznego. Na czym polega taki serwis?

Czym jest silnik hydrauliczny?

Silniki hydrauliczne inaczej zwane hydromotorami to podzespoły, które wykorzystuje się do napędzania układów obrotowych m.in. w koparkach. Są one przy tym częścią złożonych układów hydraulicznych, gdzie medium roboczym oraz źródłem energii jest ciecz pod dużym ciśnieniem. Praca silnika polega zaś na tym, by energię zgromadzoną w płynie hydraulicznym wykorzystać do wprawienia danego urządzenia w ruch. Im zaś wartość ciśnienia jest większa, tym siła sprzętu również. Uszczegóławiając, ze wzrostem ciśnienia rośne również energia potencjalna. Jak zaś zbudowany jest silnik hydrauliczny i czym różni się od pomp hydraulicznych?

Budowa silnika hydraulicznego i pompy hydraulicznej jest bardzo podobna. Wyróżnić można zaś trzy rodzaje silników: 1) tłoczkowe, 2) zębate, 3) orbitalne. Dla przykładu ostatni z nich składa się na żeliwny korpus, pokrywę przednią, wpusty, łożysko, wał, korbę, rolki, pokrywę pośrednią i tylną, a także na gwiazdę i o-ringi. Całość tworzy zwartą konstrukcję, która zaczyna działać dopiero wtedy, kiedy dopłynie do niej ciecz pod ciśnieniem, którą tłoczy pompa hydrauliczna. Ona – w odróżnieniu od silników hydraulicznych – pracuje bez ustanku, od razu po odpaleniu maszyny.

3 najważniejsze parametry pracy silników hydraulicznych

Silniki hydrauliczne przekształcają energię hydrauliczną na energię mechaniczną, a przy tym procesie można wyróżnić trzy ważne parametry pracy tychże podzespołów. Zalicza się do nich prędkość obrotową, moment obrotowy, a także moc wyjściową. Wielkości te charakteryzują klasę danego silnika hydraulicznego, jego zastosowanie, a nawet sprawność, dlatego w przypadku zaobserwowania odchyleń od normy, należy zweryfikować, co jest przyczyną obniżonej sprawności.

Wspomniana prędkość obrotowa ważna jest również do określania typu silników, dzielących się na te szybkoobrotowe oraz wolnoobrotowe. Moment obrotowy, który można odebrać z silnika hydraulicznego, zależy zaś od jego geometrycznej objętości roboczej, a także od spadku ciśnienia cieczy występującego w podzespole. Za moc wyjściową uznaje się zaś moc przekazywaną przez silnik, a bezpośrednio uzależnioną od natężenia przepływu i również od spadku ciśnienia.

Jak wygląda naprawa silnika hydraulicznego?

Naprawa silników hydraulicznych przebiega zawsze w taki sam sposób, niezależnie od tego, czy do serwisu trafił silnik tłoczkowy, zębaty, łopatkowy, czy też gerotorowy. Bez znaczenia jest również to, czy podzespół stanowił napęd ślimaka we wtryskarce, czy napęd przenośnika przemysłowego lub górniczego. Jak wygląda zatem kompleksowy remont silników hydraulicznych?

W pierwszym etapie ważna jest dokładna diagnostyka problemu, podczas której należy skupić się nie tylko na samym hydromotorze, ale także na przewodach hydraulicznych i na pompie hydraulicznej zasilającej silnik. W wielu przypadkach naprawa musi dotyczyć zarówno hydromotoru, jak i właśnie pompy. Cały serwis rozpoczyna się zaś od oczyszczenia silnika oraz rozłożeniu podzespołu na części pierwsze. Fachowcy oceniają wtedy każdy element pod kątem technicznym i dopierają nowe części eksploatacyjne. Każdorazowo wymianie podlegają uszczelnienia, o-ringi oraz inne mniejsze elementy ruchome. Korpusy, wałki czy wirniki poddawane są zaś procesom naprawczym na stanowiskach CNC. Są one wtedy szlifowane, honowane czy oczyszczane mechanicznie z trudniejszych w usunięciu zabrudzeń (np. pojawiającej się korozji). Warsztat może również podjąć decyzję o wymianie części na nowe – zawsze stosowane powinny być te oryginalne lub zamienne w klasie OEM (tj. klasie oryginalnego wyposażenia producenckiego).

Etapami końcowymi regeneracji silnika hydraulicznego jest zaś jego ponowne złożenie, a następnie testowanie na specjalnym stole probierczym. Dopiero wtedy podzespół wraz z dokumentacją techniczną – raportem z naprawy – może wrócić do klienta.

Komu zlecić regenerację siłownika hydraulicznego?

W Polsce naprawami siłowników hydraulicznych zajmują się wyspecjalizowane w serwisowaniu technologii hydraulicznych pracownie. Przykładem jest firma HYDRO-DYNA, która przyjmuje do regeneracji głównie hydromotory tłoczkowe, zębate, łopatkowe i gerotorowe marek Rexroth, Linde i Sauer Danfoss. Jak zaś podkreślają mechanicy z takich warsztatów, usługa może odbyć się poprzez przesłanie hydromotoru do zakładu. Pamiętać jednak należy o tym, że w takim przypadku klient musi dobrze zdemontować cały podzespół, a przed jego ponownym zainstalowaniem po regeneracji powinien wyczyścić układ hydrauliczny maszyny i wymienić w nim olej. Dlaczego warto zaś decydować się na naprawę siłowników zamiast na kupno nowych hydromotorów?

Regeneracja pozwala przywrócić niemalże fabryczne parametry pracy układowi hydraulicznemu i to za niewielkie pieniądze.