Głowica jest jednym z najważniejszych komponentów całej jednostki napędowej, który odpowiada przede wszystkim za zamknięcie komory spalania. Stanowi również korpus dla układu rozrządu, a w jej wnętrzu bardzo często umieszcza się elementy takie jak m.in. czujniki ciśnienia oleju czy temperatury płynu chłodzącego. Dlatego też ewentualne pojawienie się awarii może nieść ze sobą poważne konsekwencje finansowe. Co warto wiedzieć na ten temat?
Jakie są objawy uszkodzenia głowicy?
Niestety w tym przypadku bardzo trudno pokusić się o jednoznaczną odpowiedź. Taki stan rzeczy wynika głównie z faktu, że nie istnieją objawy charakterystyczne tylko i wyłącznie dla tego elementu. Niemniej jednak da się wymienić kilka problemów, z jakimi kierowcy muszą mierzyć się najczęściej. Pierwszą sytuacją, która powinna zwrócić uwagę właściciela auta, jest ta, w której po odkręceniu korka wlewu płynu chłodniczego, ciecz zostaje gwałtownie wyrzucona na zewnątrz. Za niepokojący należy uznać również jej wyraźny i nagły ubytek. Za oznakę zbliżających problemów uznaje się również ślady oleju pojawiające się bezpośrednio wokół miejsca jego wlewu.
Kierowcy bardzo często zmagają się także z charakterystycznym szarpaniem silnika na niskich obrotach oraz spadkiem mocy podczas przyspieszania. Auto przestaje reagować na gaz tak jak dotychczas, a to wiąże się z bardzo poważnym ryzykiem. Ostatnim objawem, który sugeruje, że na wizytę u mechanika i naprawę głowicy pozostało już skrajnie mało czasu, jest silne dymienie z układu wydechowego. Jak zatem poradzić sobie z tym problemem?
Wymienić czy regenerować?
Wiele zależy od tego, z jakim typem głowicy mamy do czynienia. W nowszych silnikach są one wykonane ze stopu aluminium, a w starszych zaś z żeliwa. Nieco prościej mają właściciele auta wyposażonych w głowice aluminiowe, które bardzo dobrze poddają się procesowi regeneracji. I choć czynność ta wiąże się z pewnymi kosztami wynoszącymi nawet kilkaset złotych, to i tak są one nieporównywalnie mniejsze niż w przypadku konieczności zakupu nowych komponentów. Jeżeli zaś chodzi o głowice żeliwne, to co do zasady nie regeneruje się ich. Jest to jeden z rzadszych w motoryzacji przykładów, w których bardziej opłacalna staje się wymiana elementu.
Oczywiście do wykonania rzetelnej regeneracji, dzięki której kierowca będzie mógł się cieszyć bezawaryjną jazdą przez wiele lat, konieczny jest specjalistyczny sprzęt. Wykonania tego typu zleceń podejmują się jedynie najlepiej wyposażone warsztaty, do których z pewnością zalicza się firma Promech. To tutaj wszyscy zainteresowani mogą liczyć na szybką realizację usługi oraz bardzo atrakcyjne warunki cenowe. Warto również podkreślić, iż im szybciej uda się wykryć awarię głowicy silnika – bez względu na jej typ – tym większe szanse na to, że nie przyjdzie nam pożegnać się z posiadanymi oszczędnościami. W momencie dostrzeżenia pierwszych objawów zaleca się natychmiastowe przeprowadzenie diagnostyki komputerowej.