Koła zębate najpowszechniej stosuje się w przekładniach zębatych. Można je znaleźć m.in.: w zegarkach, rowerach, samochodach czy sprzętach gospodarstwa domowego. Występują również w maszynach wykorzystywanych w różnych gałęziach przemysłu. Mowa tutaj o górnictwie, hutnictwie, ciepłownictwie, farmaceutyce, energetyce, hydraulice, kolejnictwie, rolnictwie, budowlance oraz branżach spożywczej i tekstylnej.
Budowa koła zębatego oraz przekładni zębatej
Standardowe koło zębate składa się z trzech elementów – wieńca zębatego, piasty i łącznika. W przypadku zębników, czyli kół o małej liczbie zębów i niewielkiej średnicy, nie ma łącznika, a wieniec jest piastem. Osadza się go na bezpośrednio na wale bądź poprzez połączenie wciskowe. Natomiast sam wieniec zębaty tworzą wieniec i zęby, a wolne przestrzenie pomiędzy nimi to wręby. Warto wspomnieć również o konstrukcji przekładni zębatej, która jest zbudowana z co najmniej dwóch kół. Je z kolei można podzielić na przekładnie jednostopniowe, które działają dzięki współpracy jednej pary kół zębatych oraz wielostopniowe polegające na szeregowej kooperacji kół.
Poznaj zalety i wady kół zębatych
Do głównych atutów kół zębatych zalicza się prostotę formy, nieskomplikowaną obsługę oraz małe gabaryty. Dodatkowo, jeżeli zapewni się im właściwą diagnostykę oraz cykliczną konserwację, to będą pracować w sposób cichy, stabilny, równomierny i wydajny. Nawet gdy zostaną znacząco obciążone. Należy wspomnieć również o ich wadach – braku elastyczności sztywnej geometrii, co może powodować awarie.