Regularne przeprowadzanie konserwacji wózków paletowych ma ogromne znaczenie z dwóch powodów. Po pierwsze pozwala w porę zapobiec poważniejszym awariom. Po drugie nie naraża korzystającej z nich firmy na przestoje. Wózek wyłączony z obiegu oznacza spore straty w budżecie, składające się ze spadku obrotów oraz kosztów części zamiennych. Warto, zatem dowiedzieć się jak przebiega serwis i jak często należy go przeprowadzać.
Trzy wersje przeglądów wózków paletowych
Wszystkie wózki paletowe podlegające nadzorowi UDT muszą przechodzić regularną kontrolę stanu technicznego połączoną z konserwacją. Tę kwestię regulują stosowne przepisy prawne. Maszyny pracujące w magazynach czy innych firmach są poddawane trzem odmianom przeglądów. Chodzi tu o:
- przeglądy codzienne – przeprowadzane przez operatorów przed i po pracy,
- przeglądy okresowe – wykonywane przez Urząd Dozoru Technicznego raz lub dwa razy w roku. Częstotliwość zależy od tego, jaką formą nadzoru jest objęte urządzenie,
- przeglądy konserwacyjne – wykonywane, co 30 lub 60 dni. Tu częstotliwość zależy od rodzaju wózka i zaleceń producenta.
Ostatni ze wspomnianych przeglądów może wykonywać wyłącznie konserwator wózków paletowych mający odpowiednie uprawnienia.
Kompleksowy serwis wózków paletowych
Konserwator może być zatrudniony przez właściciela maszyn lub pracować dla firmy zewnętrznej. Tak czy inaczej musi mieć stosowne uprawnienia UDT. Tylko wtedy może zajmować się serwisem wózków. Pierwszym z jego obowiązków jest kontrola sprawności wszystkich mechanizmów napędowych wózka jezdniowego. Sprawdzeniu podlega układ kierowniczy, hamulcowy a także hydrauliczny. Naturalnie do tego dochodzi konserwacja wymienionych systemów i ewentualne naprawy. Te elementy w dużej mierze decydują o bezpieczeństwo pracowników.
Naprawa wózków paletowych nierzadko okazuje się bardzo kosztowna, a nawet nieopłacalna -dlatego nie można pomijać konserwacji tych maszyn. Kolejną z ważnych czynności podczas kontroli jest ocena stanu zużycia kół. Mocno wyeksploatowane elementy jezdne nie pozwalają na dopuszczenie maszyny do użytku. Następny krok należy uznać za równie istotny. Jest nim wnikliwa inspekcja stanu technicznego wideł. Konserwator musi na bieżąco usuwać wszelkie usterki. To, na jakich problemach się skupia opisał nam specjalista z firmy "LIFT-POL", dla której konserwacja wózków nie ma tajemnic. Wskazał, że natychmiastowej likwidacji podlegają wycieki wszelkich płynów, nieprawidłowa praca układu hydraulicznego oraz uszkodzenia mechaniczne.