Systemy centralnego smarowania to alternatywa dla ręcznego podawania smaru do urządzeń, maszyn, a także linii produkcyjnych i technologicznych. Pozwala to przyspieszyć oraz zoptymalizować procesy, a tym samym podnosi jakość pracy maszyn i urządzeń. Układy smarownicze stosuje się w różnych branżach i wyróżnić możemy wiele ich rodzajów – dowiedz się więcej na ich temat.
Smary i oleje – w jakim celu się je wykorzystuje?
Smary oraz oleje to preparaty o szerokim zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu. Wykorzystuje się je na przykład podczas obróbki metali, w przemyśle motoryzacyjnym, spożywczym oraz cementowym, a także w hutnictwie. Zadaniem smaru jest zmniejszenie tarcia, a tym samym usprawnienie pracy maszyn i urządzeń oraz zmniejszenie zużycia ich poszczególnych elementów.
Smary są istotnym składnikiem łożysk ślizgowych, na których działaniu opiera się wiele części maszyn stosowanych w różnych gałęziach przemysłu. Preparaty te powinny być jednak odpowiednio dobrane, dlatego warto skonsultować tę decyzję ze specjalistami, takimi jak firma Gacol - Centralne smarowanie oferująca nie tylko bogaty wybór smarów i olejów dla równych gałęzi przemysłu, ale też systemy centralnego smarowania, stosowane w maszynach, urządzeniach, pojazdach, liniach produkcyjnych i technologicznych.
Układy centralnego smarowania
Systemy centralnego smarowania maszyn, urządzeń czy też linii produkcyjnych mogą znacząco obniżyć koszty firmy, ułatwiają obsługę wyżej wymienionych urządzeń i zmniejszają zużycie powierzchni trących. Stosowanie układów centralnego smarowania minimalizuje ryzyko wystąpienia awarii oraz zwiększają niezawodność urządzeń, ponieważ poprawia efektywność smarowania i optymalizuje zużycie środków smarnych.
Wyróżniamy wiele rodzajów tego typu systemów centralnego smarowania:
- progresywny,
- progresywno – selektywny,
- jednoliniowy średniociśnieniowy,
- jednoliniowy – centromatic,
- wieloliniowy,
- wieloliniowo – progresywny,
- dwuliniowy,
- dwuliniowo – progresywny,
- natryskowy,
- impulsowy,
a także układ mikrosmarowania olejowo – powietrznego (smarowanie mgłą olejową).
Jak zbudowany jest układ centralnego smarowania?
Układy centralnego smarowania cechują się precyzją, a ich stosowanie przekłada się na mniejsze zużycie środków smarnych. Dzisiejsi właściciele firm, fabryk i zakładów produkcyjnych wiedzą doskonale, że warto inwestować w systemy, które optymalną obsługę maszyn i urządzeń, dlatego w wielu firmach układy centralnego smarowania zastąpiły już ręczne podawaniem smaru.
Układ centralnego smarowania zbudowany jest z wielu ściśle współpracujących ze sobą elementów. Do podstawowych części, które możemy znaleźć w każdym układzie, zaliczamy:
- pompy centralnego smarowania - m.in. pompy zębate,
- zbiorniki smaru i oleju
- rozdzielacze centralnego smarowania,
- przewody smarowe,
- dozowniki olejowe
- złączki hydrauliczne
Najważniejszym elementem całego układu jest oczywiście pompa centralnego smarowania, tłocząca smar ze zbiornika do rozdzielaczy progresywnych poprzez przewody smarne. Budowanie ciśnienia w pompie wynika z zasady zamiany ruchu obrotowego silnika na posuwisto – zwrotny tłoka w cylindrze (przypadku pomp tłoczkowych). W przypadku pomp zębatych silnik połączony jest z zazębieniem. Zmiana objętości i przestrzeni pomiędzy kołami zębatymi powoduje zasysanie cieczy a następnie transfer w kierunku wylotu pompy. Rozdzielacze bądź dozowniki centralnego smarowania, odpowiada z kolei za rozprowadzenie środka smarnego do punktów smarowania. Mogą być one wyposażone w specjalistyczne czujniki, które pozwalają na kontrolę ich pracy.