Kontenery morskie to bardzo ważne narzędzia transportu i magazynowania towarów. Wykorzystywane są nie tylko na statkach. Kontenery świetnie sprawdzają się w transporcie intermodalnym, a w ostatnich latach rośnie ich popularność w branży budowlanej – z tych blaszanych konstrukcji tworzy się niewielkie obiekty sanitarne, a nawet całe domy. Z czego produkuje się kontenery morskie?
Przemyślana konstrukcja kontenerów morskich
Budowa kontenerów morskich nie jest przypadkowa. Każdy element pozwala na tworzenie zwartej, idealnie szczelnej i niemalże monolitycznej konstrukcji, która cechuje się solidnością. Kontenery wytrzymują działanie rdzy, mrozu, wysokich temperatur, deszczu, chemii czyszczącej, a także różnego typu uszkodzeń mechanicznych. Dowodem na to są m.in. kontenery wykorzystywane w transporcie morskim. Ustawiane są jeden na drugim bez jakiejkolwiek utraty stabilności. Konstrukcje z kontenerów morskich mogą zatem wytrzymać olbrzymie obciążenia statyczne i dynamiczne.
Tak wysokie parametry są wynikiem doboru stali odpowiedniej jakości. Ważne jest także, by producenci kontenerów tworzyli spoiny spełniające restrykcyjne normy. Istotne jest zatem przeprowadzanie kontroli spoin oraz badań nieniszczących spoin. Sama procedura spawania musi odbywać się w zgodzie z wymaganiami norm EN ISO 15607, EN ISO 15609-1, EN ISO 15614-1 lub EN ISO 15614-2.
Elementy konstrukcji kontenerów morskich
Kontener morski jest zbudowany z wielu elementów. Podstawą jest specjalna rama produkowana z profili stalowych, która stanowi szkielet konstrukcji. Sama rama pozwala także na dalsze wykańczanie metalowej skrzyni. Oprócz słupów narożnych czołowych i drzwiowych, ważne są także: poszycie ścian wykonane z blachy trapezowej, dach z przetłaczanych blach dachowych, podłoga zbudowana zazwyczaj ze sklejki podłogowej spełniającej wymogi australijskiego Ministerstwa Rolnictwa. Nie można również zapomnieć o drzwiach, które muszą być w odpowiedni sposób uszczelnione. Systemy uszczelek są oparte na materiałach EPDM. Inne profile wykorzystuje się przy kontenerach morskich, a inne przy chłodniczych.
Jakie jeszcze elementy tworzą kontener morski? Wyróżnić warto wręgi podłogowe, belki czołowe i belki progu, oraz osprzęt do mocowania kontenerów, a także liczne wyposażenie dodatkowe, takie jak, np. pokrywki wentylatorów czy tabliczki celne. Elementy opcjonalne są stosowane w zależności od przeznaczenia danego kontenera. Typów kontenerów jest wiele, uniwersalne cechują się pojemnością między 30 a 80 m3.
Prefabrykacja kontenerów morskich
Zapotrzebowanie na kontenery morskie jest olbrzymie. Nic dziwnego, że ich producenci muszą działać szybko, wytwarzając rocznie kilkadziesiąt tysięcy nowych konstrukcji. W obrocie jest ich ponad 20 milionów, a co kilka lat kontenery muszą dodatkowo przechodzić przeglądy techniczne i konserwacje. Wymaga to często wymiany uszkodzonych elementów (od zawiasów po sklejki kontenerowe i stalowe elementy konstrukcji), których dystrybucją zajmuje się firma IMEX.
Każdy element musi mieć odpowiednie atesty lub certyfikaty, a także jasno opisaną deklarację własności użytkowych. Spełnienie tych warunków gwarantuje zachowanie właściwych procedur, począwszy od dystrybutora poprzez zakład montażowy, a następnie przez klientów, m.in. firm transportowych.