Wielu polskich rolników korzysta z maszyn dziedziczonych po swoich ojcach i dziadkach. Nie dziwi zatem fakt, że leciwe, wysłużone maszyny często odmawiają posłuszeństwa i sprawiają kłopoty – zwłaszcza w okresach jesienno-zimowych, kiedy temperatury spadają do krytycznych wartości.  Sprawdźmy, jakie są najczęstsze przyczyny awarii ciągników i dlaczego ciągnik nie chce odpalać.

Akumulatory w ciągnikach – o tym powinieneś wiedzieć

Im starszy akumulator, tym większe ryzyko spadków prądu. Stan akumulatora przekłada się bezpośrednio na zdolność ciągnika do pracy, dlatego warto zadbać o utrzymanie go w dobrym stanie. Niektóre starsze modele wyposażone są w dwie baterie 6-woltowe. W takim przypadku trzeba zachować zwiększoną czujność i sprawdzać stan obydwu – wystarczy, że jedna nie będzie działać prawidłowo, a ciągnik może mieć problemy z rozruchem.
Stare akumulatory są szczególnie narażone spadki prądu i zasiarczenie. Za zasiarczenie akumulatora odpowiadają dwa czynniki: zmiana gęstości elektrolitu i osadzanie siarczanów ołowiu. Wskutek tego dochodzi do zwiększonej pasywacji elektrolitu i problemów z ładowaniem akumulatora. Zasiarczenie akumulatora może skrócić żywotność akumulatora nawet o 75%. Co gorsze, bateria nie jest zdatna do naprawy i jedynym ratunkiem jest wymiana na nową i w pełni sprawną.

Kolor elektrolitu w akumulatorach

Problemy z rozruchem ciągnika z powodu akumulatora objawiają się tym, że elektrolit w poszczególnych celach przybiera brązowo-mętną barwę. W takim wypadku konieczne jest odkręcenie jednego z korków i nabranie elektrolitu do aerometru, aby zdiagnozować ewentualne problemy z wydajnością. Jeżeli płyn ma brudny kolor, ciągnik nie odpali.

Kontrola stanu zacisków

Kolejną czynnością kontrolną jest sprawdzenie stanu zacisków. Jeżeli silnik nie odpala, sprawdź, czy zaciski są poluzowane. Skontroluj, czy na ich powierzchni nie występuje nalot albo śniedź.  Zdecydowanie najgroźniejszą sytuacją jest poluzowanie zacisków. Takie niedopatrzenie grozi poważnymi konsekwencjami – od wypalenia słupków po wybuch zakończony ciężkim poparzeniem.
Klemy muszą być dobrze zaciśnięte na słupku i dodatkowo zabezpieczone, np. wazeliną. W przypadku ładowania konieczne jest odkręcenie wszystkich korków poszczególnych cel.
Jeżeli zauważysz, że stan zacisków wzbudza obawy, skorzystaj z usług serwisu naprawczego, np. Agro-Mechanika M. Zdanowski, i zleć przeprowadzenie podstawowego przeglądu. Okresowe przeglądy ciągnika to najlepsza metoda na utrzymanie sprawnej maszyny i szybkie wykrycie wszelkich nieprawidłowości.