Obecnie nie trzeba wiele, żeby spróbować swoich sił na polu muzycznym. Dostępne na rynku sprzęty są coraz prostsze w obsłudze, a ich ceny bywają całkiem przystępne. Wystarczy odpowiednio dobrać poszczególne elementy domowego studia, aby cieszyć się nagranym wokalem swoje autorstwa. Podpowiadamy, jak wybrać mikrofon i inne niezbędne urządzenia do home recordingu. Bo nie wiadomo, kiedy ktoś nominuje cię do #hot16challenge!
Studio nagrań w domu
Studio nagrań to przestrzeń, która bez końca można być udoskonalana o nowe elementy. Wie o tym każdy posiadać profesjonalnego studia muzycznego. W tym artykule jednak postaramy się ograniczyć do listy podstawowych (najpotrzebniejszych) sprzętów, które pozwolą początkującemu wokaliście rozpocząć przygodę z muzyką w domowym zaciszu. Oczywiście, poza dobrym mikrofonem, interfejsem itd. przyda się iskra pasji i szczypta talentu. Choć pamiętajmy – chodzi przede wszystkim o zabawę!
Jaki komputer i oprogramowanie wybrać do nagrywania wokalu w domu?
Do nagrywania wokalu może posłużyć komputer stacjonarny lub laptop. Ważne, żeby działał sprawnie i nie był zbytnio obciążony. Przyda się również oprogramowanie kompatybilne z dostępnym PC. Programy do nagrywania często poza możliwością rejestrowania wokali, pozwalają na obróbkę dźwięku (mix i mastering). Chyba najpopularniejszym tego typu darmowym programem jest Audacity – opcja niezbyt rozbudowana, ale na początek wystarczająca.
Jaki mikrofon wybrać do nagrywania wokalu?
Mikrofon to jeden z najważniejszych elementów układanki pt. domowe studio nagrań.
Do wyboru w sklepach muzycznych mamy mikrofon dynamiczny, który wyróżnia się prostą budową i względnie mniejszą czułością rejestracji dźwięków od mikrofonów pojemnościowych. Powinien sprawdzić się przede wszystkim w pomieszczeniach, które nie są dobrze przystosowane akustycznie (bez odpowiedniego wygłuszenia). Obecnie większość muzyków z mikrofonów dynamicznych korzysta wyłącznie podczas koncertów.
Drugą – powszechniejszą – opcją jest inwestycja w zazwyczaj droższy mikrofon pojemnościowy. Oferuje on pełniejszy, bardziej szczegółowy dźwięk,. W zamian wymaga odpowiedniej adaptacji akustycznej pomieszczenia, ponieważ jego czułość rejestracji jest znacznie wyższa niż w przypadku mikrofonu dynamicznego.
Ponadto nieodłącznym kompanem mikrofonu powinien być tzw. pop filter (pop killer) odpowiedzialny za blokowanie niepożądanych dźwięków (trzasków, sybiliantów). Jest to prosta rzecz złożona z obręczy, na którą naciągnięty jest materiał ustawiony pomiędzy mikrofonem a wokalistą. Dodatkowo do mikrofonu pojemnościowego często trzeba dokupić specjalny koszyk do umieszczenia mikrofonu na statywie, chyba że dołączył go do zestawu producent. Przy okazji w tym miejscu do listy zakupów dopisujemy statyw, im solidniejszy i stabilniejszy, tym lepiej.
Jaki interfejs audio wybrać do nagrywania wokalu?
Kolejny punkt podczas budowy domowego studia nagrań to interfejs audio, czyli zewnętrzna karta muzyczna, która pozwala na poprawienie jakości nagrywania oraz umożliwia kontrolowanie samego procesu np. poprzez regulację głośności. Większość modeli podłącza się do komputera, mikrofonu i gniazdka. Jednak istnieją także interfejsy zasilane wyłącznie przez kabel USB.
Jakie słuchawki wybrać do domowego studia nagrań?
Ważne, żeby słuchawki do nagrywania wokalu były zamknięte, czyli skonstruowane w ten sposób, że dźwięk przez nie emitowany nie będzie wydostawał się na zewnątrz (nie będzie zbierany przez mikrofon). Podczas zakupów warto zwrócić uwagę także na długość kabla, powinna ona dawać pełną swobodę wokaliście w trakcie rejestracji wokalu.
Jak wygłuszyć pomieszczenie? (adaptacja akustyczna)
Istotną częścią budowy domowego studia nagrań jest wygłuszenie pomieszczenia, czyli tzw. adaptacja akustyczna. Wbrew temu, co często można zobaczyć w odmętach Internetu – pudełka po jajkach nie są najlepszym rozwiązaniem. Specjaliści od realizacji dźwięku polecają zainwestować w panele z włókna szklanego lub wełnę mineralną. Interesującym rozwiązaniem może okazać się tzw. kabina akustyczna przymocowywana do statywu, która pozwala wyeliminować niepożądane odbicia dźwięku.