Administratorzy systemów informatycznych mają kluczowe znaczenie dla niezawodnego działania organizacji oraz sprawnej komunikacji z centrum operacji sieciowych i centrum danych. Zadania administratora nie ograniczają się do zarządzania serwerem, konserwacji i naprawy, a oprócz tego nadzoruje on funkcje wspierające płynne działanie środowiska produkcyjnego. Sprawdźmy, jak w praktyce wygląda obsługa IT na przykładzie doświadczeń specjalisty z Itxnet.
Itxnet: obsługa informatyczna firm
Administratorzy systemu, zatrudniani w firmie Itxnet, posiadają doświadczenie w obsłudze platform Windows i Linux, oraz dysponują szeroką wiedzą z zakresu tworzenia kopii zapasowych, przywracania danych, bezpieczeństwa IT, operacji na bazach danych, podstaw oprogramowania pośredniego, równoważenia obciążenia itp. Lista ich obowiązków jest niemal nieskończona, niemniej niektóre zadania są traktowane w sposób priorytetowy. Szczególnie istotną funkcją, realizowaną przez informatyków z Itxnet, jest dokumentacja techniczna systemu informatycznego. Dokumentacja to sposób, w jaki administratorzy systemów prowadzą ewidencję zasobów, w tym typów sprzętu i oprogramowania. W przypadku jakichkolwiek problemów w środowisku produkcyjnym pomaga ona zidentyfikować urządzenie, maszynę wirtualną, oprogramowanie itp.
Monitorowanie i ostrzeganie – obsługa IT
Administrator systemu jest odpowiedzialny za monitorowanie i ostrzeganie w aplikacjach i infrastrukturze. Monitorowanie parametrów serwera podstawowego i sieci (procesora, użycia dysku, DNS, opóźnień i ETL) umożliwia szybkie wykrycie incydentu i zareagowanie na błędy. Doświadczeni informatycy z Itxnet wiedzą, jak korzystać z zewnętrznych danych wyjściowych i metryk w celu określenia kondycji swoich systemów, co prowadzi do bardziej obserwowalnej architektury.
Istotną kwestią jest też odpowiedzialność za uprawnienia użytkowników i administrację dla wszystkich aplikacji i usług. SysAdmins może przypisywać role użytkowników i zarządzać całym systemem IT organizacji, zapewniając każdemu dostęp do określonych aplikacji i usług w bezpieczny sposób. Specjaliści z Itxnet gwarantują pełną kontrolę nad systemem i wdrożenie dobrych praktyk dotyczących logowania w całej firmie. W zakresie ich kompetencji leży resetowanie haseł i przestrzeganie rygorystycznych wymogów bezpieczeństwa.
W przypadku korzystania z jednokrotnego logowania lub uwierzytelniania dwuskładnikowego administrator systemu jest odpowiedzialny za zarządzanie tymi narzędziami i pomaganie pracownikom w uzyskaniu dostępu do systemów.