W dobie dynamicznego rozwoju gospodarczego coraz więcej firm decyduje się na świadczenie usług serwisowych. Właściwe zarządzanie takimi przedsiębiorstwami wymaga sprawnego koordynowania zasobów, czasu i miejsca. W tym kontekście programy ERP, takie jak Trawers oferowany przez Tres Centrum Oprogramowania, stają się nieocenionym wsparciem dla działów serwisowych.

Cele przedsiębiorstwa serwisowego

Przedsiębiorstwa serwisowe mają na celu szybką reakcję na zgłoszenia klientów, organizowanie regularnej obsługi serwisowej oraz optymalne zarządzanie zasobami. Ważnym aspektem jest także kontrola kosztów i przychodów, co przekłada się na rentowność całego przedsiębiorstwa. Usługi takie mogą być świadczone zarówno w siedzibie firmy, jak i u klienta.

Zarządzanie serwisowaniem – nowe szanse gospodarcze

Działalność serwisowa staje się coraz bardziej popularna ze względu na automatyzację i robotyzację procesów produkcyjnych oraz koncentrację procesów logistycznych i kanałów sprzedaży. W tej sytuacji kluczowe znaczenie nabierają wiedza, indywidualne kompetencje i umiejętności oraz sprawne zarządzanie dostępnymi zasobami.

Planowanie zasobów w przedsiębiorstwach serwisowych

W przedsiębiorstwach serwisowych można z powodzeniem stosować metody i algorytmy MRP w obszarach dbania o poziom zapasów materiałowych i w funkcjach zaopatrzeniowych. Dla obszarów planowania zasobów opracowano wytyczne, które obejmują wszystkie etapy realizacji usług serwisowych – od zapytań ofertowych, poprzez realizację i ewidencję poświęconego czasu i poniesionych kosztów, aż do fakturowania i oceny rentowności usługi lub projektu.

Funkcje programu ERP w zarządzaniu serwisem

Programy ERP, takie jak Trawers, wspomagają zarządzanie podstawowymi procesami biznesowymi w przedsiębiorstwie serwisowym. Pozwalają planować, organizować i rozliczać zlecenia serwisowe oraz są powiązane z obszarami zarządzania projektami, logistyką, zarządzaniem osobami (personelem), kontaktami czy gospodarką magazynową.

Koordynacja elementów wyjazdowych prac serwisowych

Wyjazdowe prace serwisowe wymagają sprawnego koordynowania elementów takich jak czas, zasoby i miejsca (lokalizacje). Program ERP uwzględnia te elementy podczas obliczeń, np. podczas ustalania dat wizyt czy dostępności serwisantów.

Automatyzacja komunikacji z klientami i dostawcami

Program ERP może wspomóc i zautomatyzować komunikację z klientami i zewnętrznymi dostawcami. Może automatycznie wysyłać e-maile i informacje o terminach wizyt oraz ewentualnych zmianach terminów wizyt.