Statki o różnym przeznaczeni to skomplikowane maszyny, które potrzebują bieżącej kontroli pod kątem działania poszczególnych podzespołów. Stąd też wśród załogi musi znaleźć się wykształcony w tym zakresie mechanik. Zwykle nie jest to jedna osoba, a kilka o takich kwalifikacjach. Dzięki ich działaniom jednostka może bez większych przeszkód dopłynąć do wyznaczonego celu.

Wymagane wykształcenie

Podobnie jak w przypadku marynarzy, tak również i mechanicy pokładowi mają dwie możliwości, jeśli chodzi o ścieżkę kształcenia. Pierwsza obejmuje ukończenie szkoły średniej o profilu obejmującym tego rodzaju zagadnienia, a następnie uczelni. Niemniej jednak przyszły kandydat na takie stanowisko nie musi iść tą drogą. Dopuszcza się również pozyskanie kwalifikacji w trakcie kursów oraz szkoleń, jakie organizują ośrodki morskie, ponieważ nie trzeba mieć wykształcenia wyższego. Pracodawcy bardzo dużą wagę przywiązują do umiejętności oraz doświadczenia. To drugie najlepiej pozyskiwać poprzez udział w praktykach. Rekrutację do nich prowadzi między innymi agencja okrętowa SMT Shipping, znajdująca się w Sopocie.

Charakter pracy mechanika pokładowego

Na wszystkich statkach, niezależnie od ich przeznaczenia, trzeba dbać o ich sprawność podzespołów. Te są sumiennie kontrolowane jeszcze przed wyruszeniem w rejs, a później w trakcie jego trwania. Wszystkie, nawet najmniejsze usterki muszą być usuwane na bieżąco. Chodzi nie tylko o to, by jednostka dopłynęła terminowo i bez problemów do wyznaczonego celu, ale także o bezpieczeństwo załogi. Na okrętach nie ma jednego mechanika – jest ich kilku, a każdy odpowiada za inny „rejon” maszyn. Należy mieć na uwadze, że tego rodzaju praca nie ma sztywno ustalonych godzin i charakteryzuje się tym, że trwa od kilku tygodni do kilku miesięcy – w zależności od trasy, jaką musi przepłynąć statek.

Taki nienormowany tryb wiąże się jednak z satysfakcjonującymi zarobkami. Ich wysokość zależy między innymi od stażu, zakresu obowiązków, pozycji wśród załogi, rodzaju okrętu. Co do zasady, najniższa pensja nie może być mniejsza niż 1100 dolarów. Oznacza to, że mechanik morski jest w stanie zarobić zdecydowanie wyższe kwoty niż na lądzie. Niemniej jednak trzeba pamiętać, że to oznacza dłuższą rozłąkę z najbliższymi, stąd też praca mechanika okrętowego wymaga wiele samozaparcia i umiejętności współdziałania. Znajomość języków obcych na poziomie komunikatywnym, a także dobra kondycja fizyczna oraz psychiczna, także mają niebagatelny wpływ na możliwości podjęcia zatrudnienia w tym zawodzie.