Własna przedsiębiorczość wymaga załatwiania wielu spraw związanych między innymi z rachunkowością – w tym prowadzenia tak zwanych rejestrów sprzedaży i zakupów VAT, dzięki którym można rozliczyć się z podatku VAT. Jest to jednak niełatwa procedura ze względu na szereg między innymi różnych zależności i wymogów, dlatego wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z pomocy profesjonalnego biura rachunkowości. Dowiedz się więcej o rejestrach VAT.
Czym dokładnie jest rejestr sprzedaży i zakupów VAT?
Rejestr sprzedaży i zakupów VAT to inaczej ewidencja VAT, obowiązująca wszystkich czynnych podatników VAT (czyli osób zarejestrowanych w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów oraz usług). Ewidencja VAT dzieli się na:
- Ewidencję sprzedaży – pozwalającą na właściwe wyliczenie kwot podatku należnego obowiązującego w danym okresie rozliczeniowym
- Ewidencję zakupów – dającą możliwość określenia wysokości podatku naliczonego, który należy odliczyć w danym okresie rozliczeniowym.
Co dokładnie powinno znaleźć się w rejestrze VAT?
Przedsiębiorcy spotkają się z sytuacją, w której jedynie część dokumentacji firmy dotyczącej sprzedaży bądź zakupu podlega konieczności wpisania do rejestru VAT. Do informacji, które należy zaś zawrzeć w rejestrze należą:
- Wysokość należnego podatku
- Informacje, na podstawie których można precyzyjnie określić podstawę a także przedmiot opodatkowania
- Informacje na temat kwot mogących obniżyć podatek
- Informacje na temat kwot mogących uniemożliwić obniżenie podatku
- Rozmaite informacje mogące pomóc potwierdzić poszczególne transakcje.
Powyższe dane można pozyskać na podstawie następujących przedłożonych dokumentów:
- Faktury VAT, VAT marży, VAT RR
- Faktur zaliczkowych
- Raportów okresowych pozyskiwanych z kas fiskalnych
- Paragonów zawierających poszczególne dane
- Dokumentów celnych
- Innych dokumentów pod warunkiem zawierania niezbędnych informacji.
Jakich danych nie zamieszcza się w rejestrze VAT?
W rejestrze VAT nie zamieszcza się poniższych informacji (ponieważ nie mają one wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego ani na odpowiednie rozliczenie VAT. Są one z tego względu umieszczane jedynie w księdze przychodów i rozchodów):
- Informacji o wydatkach będących czynnościami zwolnionymi z opodatkowania
- Informacji o wydatkach będących czynnościami nieopodatkowanymi
- Informacji o czynnościach, od których nie przysługuje prawo do odliczania podatku naliczonego.
Jak prowadzić rejestry zakupu i sprzedaży VAT?
Jak wiele innych spraw związanych z rachunkowością tak i tę , dotyczącą ewidencji VAT, warto powierzyć profesjonalnemu biuru rachunkowemu In – Plus, której pracownicy to osoby wykwalifikowane, kompetentne oraz posiadające duże doświadczenie w branży, co daje Państwu gwarancję bezpiecznego zmniejszenia kosztów prowadzenia Państwa firmy.