Prowadzisz działalność na rynku BTB? Z pewnością chciałbyś wiedzieć, skąd czerpać wiedzę o firmach i w jaki sposób pozyskać ich dane kontaktowe. Okazuje się, że rozwiązaniem są bazy danych, zbierające konkretne informacje na temat danego przedsiębiorstwa. Rzetelnie opracowane i prawidłowo skonstruowane bazy mogą być podstawą działań z zakresu marketingu. Na co zwrócić uwagę, wybierając konkretną bazę? Jakie informacje możesz w niej znaleźć? Przeczytaj nasz artykuł.

Co to jest baza danych?

Bazy danych klientów to zbiory konkretnych informacji na temat firm wraz z danymi kontaktowymi. Są one obecnie niezwykle użytecznym narzędziem i wartościowym źródłem wiedzy o klientach. Rzetelnie opracowana i prawidłowo skonstruowana baza danych pozwala na podjęcie precyzyjnych działań z zakresu marketingu internetowego i zarządzania przedsiębiorstwem.

Obecnie na rynku funkcjonuje około kilkudziesięciu dostawców baz danych. Oferują oni rekordy z danymi kontaktowymi firm w różnej postaci. W sieci możemy znaleźć również ogólne i branżowe witryny posiadające obszerne katalogi firm, które sprawdzają się przy mniejszych akcjach sprzedażowych. Jeśli potrzebujesz większego zbioru danych, zastanów się nad skorzystaniem z oferty baz B2B dostępnych na rynku.

Cechy dobrej bazy danych

Użyteczna baza danych powinna być przede wszystkim wiarygodna. Oznacza to, że zawarte w niej dane są prawdziwe i realne, dzięki czemu możliwe jest ich wykorzystanie do konkretnych zadań. Zbierane i przechowywane dane muszą być dokładne i kompletne, aby można było skontaktować się z danym klientem i przedstawić mu swoją ofertę.

Kolejną ważną cechą dobrych baz danych jest udokumentowane źródło ich pochodzenia. Ma ono na celu wykazanie, skąd pozyskane są dane kontaktowe osoby reprezentującej daną firmę. W tym miejscu warto pamiętać, że prawidłowo przygotowana baza musi uwzględniać obowiązujące przepisy RODO, dlatego tak ważna jest jej identyfikacja i udokumentowanie zgody na przetwarzanie danych osobowych.

Istotną kwestią jest również wysoka jakość danych przechowywanych w bazie, może ona mieć bowiem zasadniczy wpływ na skuteczność działań prowadzonych na jej podstawie.

Pamiętaj - wybierając bazę danych, nie kieruj się tylko łączną ilością firm, które możesz w niej znaleźć. Może się bowiem okazać, że większość rekordów nie zawiera najpotrzebniejszych danych, a jedynie podstawowe informacje, które w przypadku dużych kampanii będą niewystarczające.


Pozyskuj efektywne leady dzięki naszej bazie firm. Sprawdź ofertę>>


Jakie informacje o firmach można znaleźć w bazie danych?

W bazie danych możesz znaleźć takie informacje, jak:

  • nazwa firmy,
  • dane rejestrowe (NIP, REGON, KRS, forma prawna, rok powstania firmy),
  • dane kontaktowe (ulica, miasto, kod pocztowy, województwo, powiat, gmina, telefon, faks, e-mail, adres strony internetowej),
  • opis działalności (branża, słowa kluczowe opisujące działalność firmy i jej produkty, profil firmy),
  • dodatkowe dane (zatrudnienie, roczne obroty, liczba samochodów itp.).

W jakich obszarach wykorzystuje się bazy danych?

Bazy danych mają szerokie zastosowanie w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach. Działy Sprzedaży, Call Center czy Marketingu mogą się nimi posługiwać, aby podnieść jakość swoich usług i przygotować taką ofertę, która idealnie zaspokoi oczekiwania klienta. Szeroki dobór kryteriów umożliwia wybranie najbardziej dopasowanej grupy docelowej i skuteczne pozyskiwanie nowych klientów.

Bazy danych wykorzystywane są w takich obszarach, jak:

  • telemarketing - to narzędzie direct marketingu pozwala na bezpośrednie pozyskiwanie nowych klientów i wzrost przychodów firmy,
  • analiza rynku - a więc wszelkich czynnościach badawczych, które ułatwiają podejmowanie strategicznych decyzji w firmie,
  • geomarketing - dane można wykorzystywać w geomarketingu do prowadzenia analiz wspomagających decyzje marketingowe, sprzedażowe i strategiczne dla rozwoju,
  • e-mail marketing - mailing to skuteczna reklama, która w prosty i tani sposób pozwala firmom dotrzeć do sprecyzowanej grupy docelowej.