Pełna księgowość to zaawansowana forma rozliczeń stosowana przez wiele firm. Pozwala na precyzyjne kontrolowanie transakcji finansowych. Ze względu na dużą liczbę przepisów i skomplikowanie procesów, prowadzenie ksiąg handlowych często zostaje powierzone profesjonalistom, takim jak Biuro Rachunkowe Inforach. Jakie podmioty mają obowiązek sporządzania takich ewidencji? Na czym polega pełna księgowość? Przyglądmy się bliżej tym zagadnieniom.
Jakie podmioty muszą prowadzić księgi handlowe?
Obowiązek prowadzenia pełnej księgowości regulowany jest przez Ustawę o rachunkowości z 29 września 1994 roku. Do sporządzania ksiąg handlowych zobowiązane są przede wszystkim spółki akcyjne, komandytowe oraz komandytowo–akcyjne. Jak również spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Ponadto, mogą nią być również objęte osoby fizyczne, spółki jawne, cywilne i partnerskie prowadzące uproszczoną księgowość, jeśli ich przychody w ubiegłym roku podatkowym przekroczyły 2 miliony euro. W przypadku spadku obrotów, firma ma możliwość powrotu do uproszczonej formy rozliczeń.
Usługa prowadzenia pełnej księgowości
Firmy takie jak Biuro Rachunkowe Inforach zajmują się prowadzeniem pełnej księgowości dla przedsiębiorstw. Placówka działająca od 2014 roku łączy tradycyjne metody księgowości z nowoczesnymi rozwiązaniami online. Oferuje też obsługę w zakresie księgi przychodów i rozchodów, spraw kadrowo-płacowych oraz rocznych rozliczeń krajowych i międzynarodowych. Podstawą ksiąg handlowych, które przygotowuje jest rzetelne zapisywanie informacji dotyczących wszystkich przelewów przychodzących i wychodzących oraz przechowywanie dokumentów kupna i sprzedaży.
Księgi obejmują również dane dotyczące operacji magazynowych, inwentaryzacji majątku firmy oraz jej zobowiązań wobec innych podmiotów. W skład ksiąg wchodzą także karty wynagrodzenia pracowników. Co ważne, pełna księgowość obejmuje kilka różnych ewidencji, takich jak:
dziennik,
konta księgi głównej,
konta księgi pomocniczej,
wykaz obrotów i sald z księgi głównej.
Ostatni spis uzupełniany jest o zestawienie sald pochodzących z księgi pomocniczej oraz wykaz składników aktywów i pasywów firmy potwierdzony inwentaryzacją.
Warto zauważyć, że pełną księgowość należy prowadzić na bieżąco, dbając o rzetelność, bezbłędność i sprawdzalność wszystkich wpisów – tak jak wymaga tego Ustawa o rachunkowości. Takie podejście pozwala na szybkie i dokładne sprawdzenie kondycji finansowej przedsiębiorstwa oraz łatwe określenie zobowiązań wobec Urzędu Skarbowego. Dzięki współpracy z biurem rachunkowym z miejscowości Jedlicz, przedsiębiorcy mogą skupić się na rozwijaniu swojego biznesu, mając pewność, że ich księgi handlowe są prowadzone prawidłowo i zgodnie z obowiązującymi przepisami.