W ostatnim czasie, z uwagi na ciągły rozwój oraz długoterminową strategię, uwzględniającą dynamiczne zmiany na rynku, jak również nowe otoczenie prawne, w tym nowe wymogi wobec firm audytorskich oraz biegłych rewidentów, firmy podejmują działania rebrandingowe oraz konsolidacyjne na rynku firm audytorskich.
Jak zmienia się rynek audytorski?
W ostatnich latach znacząco powiększa się ryzyko badania sprawozdań finansowych, zarówno ze względu na coraz bardziej skomplikowane otoczenie gospodarcze, globalizację, cyfryzację, jak również ze względu na wprowadzenie szeregu nowych wymogów wobec firm audytorskich, dotyczących standardów badania oraz funkcjonowania firm, w szczególności w odniesieniu do czynności rewizyjnych względem jednostek zainteresowania publicznego.
Ponadto, wprowadzone zostały duże kary, w tym finansowe dla firm audytorskich, a pełna ocena jakości pracy biegłego rewidenta oraz firm audytorskich przeszła w ręce zewnętrznego wobec środowiska biegłych rewidentów organu, tj. Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego. Przy merytorycznym podejściu nowopowołanej instytucji, te zmiany mogą mieć wpływ na ustabilizowanie się jakości świadczonych usług na rynku, co jednak dla części firm może być dodatkowym czynnikiem stresogennym.
W efekcie: wielu biegłych rewidentów w ostatnim czasie wycofało się z zawodu, a część firm audytorskich zaprzestała swojej działalności w zakresie badania sprawozdań finansowych.
Firmy audytorskie pozostałe na rynku próbują się natomiast dostosować do tej dynamicznie zmieniającej się sytuacji. Część firm audytorskich obawia się, czy będzie w stanie spełnić szereg nowych, w tym bardzo sformalizowanych, a często niejednoznacznych wymogów, a także wielkości nałożonych kar.
Wreszcie, w ostatnim czasie, podobnie jak całe społeczeństwo oraz klienci – zostaliśmy poddani dodatkowemu wyzwaniu – wykonywaniu swoich zadań w warunkach pandemii koronawirusa oraz przygotowaniu firm na nadchodzący kryzys.
Podsumowanie
Reasumując, konsolidacja rynku wydaje się być jednym z dobrych rozwiązań na szukanie swojego miejsca dla mniejszych firm audytorskich w dynamicznie zmieniających się warunkach. Bardzo ważne jednak jest to, jak jesteśmy do tego przygotowani oraz w jaki sposób chcemy to przeprowadzić, czy mamy dojrzałą, spójną i co ważne - wspólną wizję dalszego rozwoju.
Nie jest to natomiast jedyna droga rozwoju firm audytorskich, takich jak Pro Audit, a tylko jedna z dostępnych możliwości, i bardzo dobrze, gdyż rynek powinien pozostać zróżnicowany, również pod względem skali firm na nim działających.
Nadal powinno być miejsce dla każdego, choć ze względu na zmiany rynkowe, technologiczne, globalizację czy cyfryzację. Mniejsze firmy audytorskie coraz bardziej będą zapewne skoncentrowane na niszach rynkowych i bardziej bezpośrednich relacjach z klientami, którymi będą mniejsze firmy.