YouTube jest drugą zaraz po Google największą wyszukiwarką internetową na świecie. Jest to także świetne miejsce do promocji marek i firm. Zastanawiasz się, jak wyróżnić się na YouTube i zdobyć popularność? Sprawdź 10 sposobów na skuteczny video marketing. Dowiedz się, jak dotrzeć do jak największej liczby odbiorców i jak promować swój kanał na YouTubie.
1. Określ swoje cele
Każdy film, który nagrywasz i publikujesz, powinien mieć jasno określony cel. Może być to np.:
zwiększenie świadomości Twojej firmy/marki,
wzrost sprzedaży produktów lub usług i zdobycie nowych klientów,
budowanie zaangażowanej społeczności,
kreowanie pozytywnego wizerunku itd.
Sprecyzuj więc, co dokładnie chcesz osiągnąć. Znając swój cel, wybierzesz odpowiedni temat filmu oraz format video. Często wykorzystywanymi przez marki formatami są:
YouTube Shorts – krótkie filmy w orientacji pionowej o długości do 60 sekund,
filmy edukacyjne,
wywiady ze znanymi osobami z danej branży,
filmy z prezentacją produktów,
testimoniale, czyli opinie klientów,
recenzje produktów,
testy produktów,
tutoriale,
instrukcje obsługi,
streaming na żywo,
sesje Q&A (pytania i odpowiedzi).
2. Dowiedz się, kim są Twoi odbiorcy
Aby odnieść sukces na YouTubie, musisz najpierw dokładnie poznać swoją grupę docelową. Zastanów się, czym interesują się Twoi odbiorcy, z jakimi problemami się zmagają, jakie są ich potrzeby, upodobania i preferencje. Dowiedz się, jaki rodzaj treści ich interesuje. Dzięki temu będziesz wiedzieć, jakie tematy poruszać i stworzysz lepiej dopasowane treści.
Możesz zapoznać się z opiniami klientów na temat firmy i sprawdzić, jakie mają problemy, życzenia czy skargi. Dopiero zaczynasz prowadzić swój firmowy kanał? Przyjrzyj się konkurencji lub innym twórcom video z Twojej branży. Zobacz, jakie filmy są najpopularniejsze. Może to być dla Ciebie podpowiedź, jakie tematy i formaty zainteresują Twoich widzów. Jeśli masz już na swoim kanale filmy, przeanalizuj statystyki.
3. Wykorzystuj zasoby, którymi dysponujesz
Pamiętaj, że nie wszystko musi być idealne. Wcale nie potrzebujesz najdroższego sprzętu, aby nagrywać dobrej jakości filmy. Wielu twórców nagrywa swoje materiały nawet za pomocą smartfona. Osoby występujące w filmach nie muszą być doświadczonymi aktorami. Widzowie cenią sobie naturalność, autentyczność i wolą oglądać ,,zwykłych'' ludzi. Jeśli na razie nie masz nikogo, kto mógłby występować w Twoich filmach, nagrywaj video z podkładem muzycznym lub z głosem.
Chcesz zwiększyć ruch na stronie? Zbudować zaufanie klientów? Doradzimy Ci, jak to zrobić. Sprawdź >>
4. Regularnie publikuj filmy
Ustal na początku harmonogram publikacji i stale się go trzymaj. Algorytmy doceniają kanały, na których regularnie pojawiają się nowe filmy. Poza tym Twoi widzowie będą wiedzieć, kiedy spodziewać się nowego odcinka. Zastanawiasz się, jak często publikować treści video? To zależy, jakie masz zasoby. Na niektórych kanałach nowe filmy pojawiają się raz w tygodniu. Większe konta publikują częściej. Nie znaczy to, że nie możesz wrzucać filmów np. raz w miesiącu albo co dwa tygodnie. Najważniejsza jest systematyczność.
5. Twórz chwytliwe tytuły filmów
Czy wiesz, że tytuł filmu ma znaczący wpływ na liczbę jego odtworzeń? Tytuł powinien być więc ciekawy, angażujący i przyciągać uwagę odbiorców. Ponadto ma być konkretny i dokładnie informować widza, o czym jest dany film. W tytule powinny także znaleźć się odpowiednie frazy kluczowe. Skutecznym tytułem filmu może być np.:
intrygujące pytanie, np. Jak pisać nagłówki, które przyciągają klientów,
lista, np. 10 sposobów na zwiększenie sprzedaży w e-sklepie.
Przykład filmu z chwytliwym tytułem na kanale WeNet Group S.A.
6. Optymalizuj miniatury
O popularności filmu decyduje również jego miniatura. Dobra miniatura przyciągnie wzrok widza. Powinna być trafnie dopasowana i atrakcyjna. Możesz wybrać jedną z klatek filmu, jednak najlepiej, jeśli stworzysz własną grafikę z tekstem. Na miniaturach warto też umieszczać ludzkie twarze, ponieważ przyciągają one uwagę.
Miniaturki wcale nie muszą być skomplikowane. Można stworzyć jeden uniwersalny szablon z konkretną czcionką i stylem. Dzięki temu wszystkie filmy na kanale będą wyglądały spójnie i profesjonalnie. Wystarczy użyć do tego prostych narzędzi do projektowania grafik, takich jak np. Canva.
Przykład firmowego kanału w serwisie YouTube - WeNet Group S.A.
7. Twórz serie filmów
Chcesz, by Twój kanał zdobywał popularność? Twórz konkretne serie z filmami, obejmujące dany temat lub zagadnienie. Zbudujesz w ten sposób Topical Authority, czyli autorytet w danym zakresie tematycznym. Staniesz się ekspertem w Twojej branży i zdobędziesz zaufanie odbiorców. Pamiętaj, że widzowie lubią serie filmów i często z niecierpliwością czekają na kolejne video. Gdy będziesz je publikować, internauci będą mieli powód, by regularnie wracać na Twój kanał.
Przygotuj także playlisty (listy odtwarzania), aby uporządkować materiały i pogrupować filmy w kategorie. Ułatwi to internautom poruszanie się po Twoim kanale.
8. Rozmawiaj ze swoją publicznością
Nie zapominaj o komunikacji ze swoimi widzami. Każdy rodzaj interakcji jest ważny zarówno dla odbiorców, jak i algorytmów serwisu YouTube. ,,Lajkuj’’ komentarze pod filmami i odpowiadaj na nie. Uprzejmie dziękuj za wyrażenie opinii, odpowiadaj na zadawane pytania, zachęcaj do dyskusji. W ten sposób zbudujesz zaangażowaną społeczność i zdobędziesz zaufanie.
9. Stosuj CTA i zwiększaj zaangażowanie
Często twórcy proszą w filmie lub w opisie o ,,zostawienie kciuka w górę’’ lub zasubskrybowanie kanału. Również możesz to robić. Prośba o zaangażowanie może być dobrym sposobem na to, by Twoje filmy zostały zauważone i docenione. Pamiętaj, że nie każdy, komu podoba się Twój film, będzie pamiętał, aby go polubić. Warto więc o to poprosić. W opisie filmu możesz też wkleić linki do innych filmów lub link do Twojej strony. Posłużą one jako rodzaj CTA (call to action – wezwanie do działania).
10. Nie zapominaj o SEO
YouTube jest drugą co do wielkości (zaraz po Google) wyszukiwarką na świecie. Wszystkie Twoje filmy powinny być zatem odpowiednio zoptymalizowane. Będą miały wówczas większą szansę wyświetlać się wyżej w wynikach i zdobywać popularność.
Filmy z YouTube’a często pojawiają się wysoko w Google. Czasem wyświetlają się one nawet nad tradycyjnymi wynikami, kierującymi do stron internetowych. Chcesz zwiększyć szansę na to, by Twoje filmy pojawiły się w wynikach wyszukiwania? Oto o czym musisz pamiętać:
W tytułach i opisach filmów umieszczaj odpowiednie dla Twojej branży frazy kluczowe – aby je znaleźć, użyj narzędzi takich jak np. Senuto czy Keyword Tool. Pamiętaj jednak, by słów kluczowych używać naturalnie i nie przesadzić z ich ilością.
Wspomnij słowa kluczowe w swoim filmie – według Briana Deana z Backlinko, ich wypowiedzenie może pomóc algorytmom YouTube’a lepiej zrozumieć, o czym jest dany film1.
Zachęcaj swoich odbiorców do zostawiania polubień i komentarzy pod filmem – serwis bierze je bowiem pod uwagę, określając miejsce filmu w wynikach wyszukiwania.
Określaj kategorie filmów – pomożesz platformie YouTube lepiej zrozumieć, komu ma pokazać Twoje treści video.
Dodawaj do filmów tagi – zapewnisz serwisowi więcej kontekstu na temat treści. Można używać wielu tagów, a więc dodawaj ich tyle, ile tylko przyjdzie Ci do głowy.
Publikuj recenzje produktów, poradniki i dłuższe (ponad 10-minutowe) filmy – mają one tendencję do zajmowania dobrych pozycji.
Jeśli planujesz publikować wiele filmów, twórz listy odtwarzania. Pogrupowanie filmów ułatwi widzom poruszanie się po Twoim kanale i odnalezienie odpowiednich treści. Pozytywnie wpłynie to na czas oglądania, gdyż odbiorcy chętniej zostaną na kanale i dłużej będą konsumować Twoje treści video.
Chcesz zadbać o rozpoznawalność Twojej firmy w Internecie? Możesz skorzystać z usług specjalistów WeNet. Doradcy internetowi pomogą Ci budować wizerunek i docierać do nowych klientów. Sprawdź szczegóły oferty na WeNet.pl.