Strona internetowa firmy to centrum dowodzenia Twoimi działaniami w sieci. To na niej znajdują się najważniejsze informacje dotyczące Twojej marki, grafiki pokazujące, czym się zajmujesz i materiały (np. artykuły), dzięki którym stajesz się autorytetem w swojej branży. Jednak, żeby zacząć działać, najpierw trzeba zbudować witrynę. Dowiedz się, jak wygląda tworzenie strony WWW krok po kroku.

Krok 1. Jak wybrać odpowiednią domenę?

Tworzenie strony internetowej wypada rozpocząć od wykupienia domeny. Domena to unikalny adres online. Składa się z dwóch części: nazwy głównej oraz rozszerzenia (końcówki).

Nazwa główna to zazwyczaj nazwa firmy (np. twojafirma.pl) albo (co rzadsze) branży, którą się zajmujesz (np. fryzjer.pl lub buty.com). Powinna być to nazwa chwytliwa i łatwa do zapamiętania – pozbawiona liczb czy innych znaków niż litery.  

Rozszerzenie to końcówka, która informuje o miejscu działania Twojej firmy. Dla przedsiębiorstw działających w Polsce najlepiej sprawdza się rozszerzenie „.pl”. Ponieważ jest najpopularniejsze i rodzimi internauci wpisują je intuicyjnie.

Na rynku dostępne są też rozszerzenia branżowe. Przykład: dla kawiarni może być to rozszerzenie „.coffe” dla działalności związanej ze sztuką – „.art”. Tego typu końcówki są dobrym rozwiązaniem, gdy nazwa naszej firmy jest już zajęta pod standardowym rozszerzeniem „.pl”.  

Jak masz już własną domenę, masz także możliwość założenia własnego adresu e-mail z profesjonalnie wyglądającą nazwą: np. biuro@nazwafirmy.pl.

Zazwyczaj domenę wynajmuje się na 12 miesięcy. Po wygaśnięciu abonamentu przedłużasz go na kolejny okres. Cena zależy przede wszystkim od brzmienia nazwy głównej i rozszerzenia oraz od firmy, u której wykupujesz domenę.

Krok 2. Jak wybrać sprawny hosting?

Strona WWW firmy nie może obyć się bez wykupienia hostingu, czyli miejsca na działającym bez ustanku serwerze. To na nim znajdują się wszystkie pliki, z których składa się Twoja witryna.

Wiadomo, że tworzenie stron WWW wymaga skoordynowania wielu działań. Wykupienie domeny i hostingu to dwa filary, bez których nie da się zacząć.

Pytanie brzmi, jaki powinien być dobry hosting? Przede wszystkim:

  • bezawaryjny, bo tylko wówczas użytkownicy będę mogli bez utrudnień korzystać z Twojej strony,

  • adekwatny do wagi elementów Twojej strony, bo im bardziej rozbudowana witryna, tym potrzebne będzie więcej miejsca na serwerze.

Firmy, które zajmują się tworzeniem stron WWW, często biorą na siebie także wykupienie domeny i hostingu, co pozwala przedsiębiorcom zaoszczędzić cenny czas i uniknąć błędów.

Zaprojektujemy i zajmiemy się stroną za Ciebie>>

Krok 3. Komu powierzyć stworzenie strony internetowej?

Właściwie do wyboru masz dwie opcje. Budowę strony internetowej możesz zlecić profesjonalistom lub spróbować zbudować ją samodzielnie, korzystając z kreatorów stron WWW.

Pierwsza opcja pozwala zaoszczędzić cenny czas i uniknąć wielu błędów. Druga wymaga umiejętności i wielu wieczorów spędzonych przed komputerem.

Jeśli zdecydujesz się na pomoc fachowców, sprawdź, czy poza budową gwarantują również opiekę nad stroną, np. będą kontrolować działanie serwera czy regularne płatności za domenę i hosting.

Bez względu na to, którą drogę wybierzesz, przy tworzeniu strony WWW zadbaj o elementy, które pozytywnie wpływają na jej widoczność w sieci.

Wyszukiwarka Google ceni strony internetowe, które:

  • osiągają dobre wyniki pod kątem wskaźników Core Web Vitals (CLS, FID, CLS),

  • są odpowiednio zabezpieczone (np. mają certyfikat SSL),

  • działają dobrze na komputerach stacjonarnych i urządzeniach mobilnych (są responsywne),

  • nie zawierają irytujących reklam pełnoekranowych.

Strony, które działają sprawnie, są przyjazne dla użytkowników (User Experience) i gwarantują bezpieczeństwo, plasują się wyżej w wynikach wyszukiwania. Dzięki czemu są lepiej widoczne i generują większy ruch, a co za tym idzie – pozyskują nowych klientów dla Twojej firmy.

Krok 4. Jakie treści zamieścić na stronie firmy?

Podczas tworzenia strony internetowej poza domeną, hostingiem i samą stroną warto pomyśleć o treściach, czyli tekstach, które będę wyświetlać się na stronie.

Nie od dziś wiadomo, że słowa mają moc i mogą zachęcić do interakcji, zbudować wokół Twojej marki społeczność i skłonić do regularnych zakupów. Działania tego typu to tzw. content marketing. 

Podobnie jak w przypadku tworzenia strony copywritingiem możesz zająć się sam/sama lub powierzyć tę część specjalistom, którzy wiedzą, jak pisać atrakcyjne teksty, które sprzedają.

Teksty warto mieć gotowe przed uruchomieniem strony. Żeby już od początku można było zapoznać się z zawartością zakładek: „O firmie”, „Kontakt”, „Regulamin” czy „Artykuły”.

W szerszej perspektywie warto budować sobie opinię eksperta w swojej branży (Topical Authority), pisząc eksperckie teksty związane z Twoją działalnością. W ten sposób poprawiasz swoją pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania (SERP) i wzbudzisz zaufanie wśród potencjalnych klientów.  

 

Przeczytaj także, czym są wskaźniki Core Web Vitals.