Dostawa to główny wyróżnik handlu internetowego, a jednocześnie jedna z najważniejszych kwestii dla klientów. Niestety, preferencje, jeśli chodzi o formy dostawy, nie są jednolite. Jedni wybierają dostawy bezpośrednio do domu, inni rzadziej w nim bywają, dlatego wolą odbierać przesyłki w paczkomacie. Dowiedz się, jakie formy dostawy wprowadzić w e-sklepie, aby zachęcić klientów do zakupów. 

Jakie formy dostawy cieszą się największą popularnością w Polsce? 

Aby sprawdzić, jakie formy wysyłki są obecnie najczęściej wybierane przez klientów sklepów internetowych, warto zajrzeć do statystyk. 

Według raportu „E-commerce 2020” przygotowanego przez Gemius Polska podczas zakupów internetowych użytkownicy najczęściej wybierają dostawę do maszyn paczkomatowych –  takiej odpowiedzi udzieliło 61% respondentów. Drugie miejsce w tym zestawieniu zajęła dostawa pocztą bezpośrednio do domu lub pracy (55%). A podium zamknęła ta sama usługa wykonana przez pocztę (33%). 

dostawy e-commerce 2020

Nieco mniej, bo 19% pytanych odpowiedziało, że najczęściej wybiera dostawę do punktu partnerskiego, czyli kiosku, stacji benzynowej lub sklepu. 

Pozostałe formy dostawy, czyli dostawa do placówki pocztowej, dostawa do oddziału sklepu oraz transfer bezpośrednio ze sklepu (dot. plików z muzyką lub e-booków) uzyskały nie więcej niż 10% odpowiedzi. 

Co ciekawe, respondenci zapytani o najbardziej motywującą do zakupów formę dostawy, wybierali najczęściej dostawę kurierem bezpośrednio do pracy lub domu (71%). Na drugim miejscu znalazła się dostawa do paczkomatu (68%), a na trzecim dostawa pocztą pod wskazany adres (55%).

Ponadto okazuje się, że 20% respondentów stwierdziło, że różnorodność form dostawy sprawia, że decydują się oni na dokonanie pierwszych zakupów w danym sklepie internetowym. A aż 41% z nich w tej samej sytuacji klika „kupuję” ze względu na niskie koszty dostawy. 

Jakie opcje dostawy wybrać dla sklepu internetowego? 

Z przedstawionych danych można wywnioskować, że najlepszą strategią będzie umożliwienie klientom wyboru co najmniej kilku możliwości. Na pewno warto zdecydować się na 3 pierwsze najczęściej wybierane formy dostawy, czyli paczkomat oraz dostawa bezpośrednio pod wskazany adres kurierem i pocztą. 

Poza tym podczas wyboru formy dostawy w e-sklepie wypada zastanowić się nad szczegółowym profilem swoich klientów. Zagłębiając się w statystyki, możesz zauważyć, że dostawę do maszyn paczkomatyowych wybierają przede wszystkim osoby w przedziale wiekowym 15-24 (69%), a rzadziej klienci powyżej 50 roku życia (52%), którzy raczej wolą skorzystać z dostawy kurierem do domu lub pracy (65%).

Jeśli prowadzisz sprzedaż mebli lub sprzętu RTV/AGD, zadbaj o to, aby kurier wniósł zamówiony towar do domu – według statystyk oczekuje tego aż 89% respondentów. Poza tym liczy się również czas, aż 44% klientów sklepów internetowych jest gotowa robić zakupy częściej, jeśli dostawa jest realizowana w ciągu doby. 


Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>


Zalety i wady głównych form dostawy 

Każda z form dostawy ma swoje plusy i minusy. Dużo zależy od tego, jaki rodzaj towaru sprzedajesz i jakimi środkami dysponujesz.

  • Firmy kurierskie są w stanie dostarczyć właściwie każdą przesyłkę bez względu na jej wielkość, ponadto oferują możliwość śledzenia paczek online i są dość elastyczne podczas dobijania targu z przedsiębiorcami. 
  • Firmy pocztowe z kolei wciąż rozszerzają zakres swojego działania i stanowią coraz silniejszą konkurencję dla firm kurierskich, gdyż dysponują równie bogatą paletą usług. 
  • Bardziej ograniczone są paczkomaty, które nie zmieszczą towarów o dużych rozmiarach takich jak meble czy niektóry sprzęt RTV/AGD. Ponadto mimo dynamicznego rozwoju w niektórych miejscach w Polsce wciąż brakuje tego typu maszyn. 
  • Alternatywę dla paczkomatów mogą stanowić dostawy do punktów partnerskich. Często kioski Ruchu czy stacje Orlen znajdują się w miejscowościach, w których nie ma maszyny paczkomatowej.

Jaką firmę kurierską wybierają najczęściej klienci e-sklepów? 

Gemius Polska zapytał klientów korzystających z usług kurierskich o najczęściej wybieraną firmę podczas dostaw bezpośrednio pod wskazany adres. Według zebranych danych Polacy najczęściej powierzają zakupiony towar firmie DPD (30%), niewiele mniej odpowiedzi uzyskała firma DHL (27%) oraz InPost (23%).

Pozostałe firmy kurierskie, które znalazły się w tym zestawieniu, czyli  UPS, GLS, FedEx i inne nie przekroczyły 10%. 

Koszty dostawy w sklepie internetowym 

Ważną kwestią związaną z zakupami są oczywiście finanse. Aż 57% pytanych przyznaje, że niższe koszty dostawy skłoniłby ich do częstszego robienia zakupów przez Internet. 30% klientów sklepów internetowych uważa, że wysokie ceny dostawy stanowią problem, który napotkali, robiąc zakupy w ciągu ostatniego roku, a 41% twierdzi, że niskie koszty dostawy motywują do wyboru danego sklepu internetowego. Statystyki te pokazują, jak istotne są ceny dostaw dla osób szukających towarów w sieci. 

klienci e-sklepu

Jakie formy wysyłki zaoferować klientom e-sklepu? Podsumowanie

Podczas wyboru form dostawy dla swojego sklepu internetowego powinieneś zwrócić uwagę na kilka kwestii takich jak:

  • gabaryty i rodzaj przesyłanych towarów (czy wymagają specjalnego typu transportu?),
  • preferencje Twoich klientów i aktualne dane dot. form dostawy na rynku e-commerce,
  • środki finansowe, jakie możesz przeznaczyć na dostarczanie towarów do swoich klientów. 

Reasumując, jeśli zdecydujesz się na kilka form dostawy, zachęcisz większe grono klientów do zakupów. Dokładając do tego darmowe dostawy, Twój e-sklep może okazać się naprawdę atrakcyjnym miejscem dla kupujących. Pamiętaj jednak o tym, że każdy biznesowy ruch powinien być przede wszystkim opłacalny dla Twojej działalności. 

Źródło: Raport Gemius Polska „E-commerce 2020”