Termin „konfekcjonowanie towarów” dla niektórych może być dość enigmatyczny. Okazuje się, że jest on doskonale znany w szeroko pojętym handlu oraz dystrybucji towarów. Pod tym pojęciem kryje się szeroka gama czynności, które mogą zostać wykonane z produktem, zanim ten trafi na półkę sklepową.  Dlaczego proces konfekcjonowania jest tak ważny? Sprawdzamy!

Konfekcjonowanie towaru – co to takiego?

Każdy towar przed dostaniem się w ręce ostatecznego odbiorcy, czyli klienta musi zostać odpowiednio przygotowany. Konfekcjonowanie to nic innego jak pakowanie lub przepakowywanie towarów w taki sposób, aby prezentowały się atrakcyjnie oraz posiadały wszelki niezbędne informacje. Proces przepakowywania przebiega wedle określonego schematu i może polegać, np. na segregowaniu lub łączeniu ze sobą poszczególnych produktów w zestawy promocyjne, które są funkcjonalne i prezentują się atrakcyjnie wizualnie.

Do prostych czynności związanych z konfekcjonowaniem należą również: dodawanie gratisów, etykietowanie, tworzenie pakietów (np. tworzenie tak zwanych zgrzewek). Należy jednak zwrócić uwagę, że aktualnie zakłady zajmujące się co-packingiem oferują nie tylko usługi polegające na pracach manualnych, bądź prostych pracach maszynowych. Obecnie firmy świadczą również zaawansowane technologicznie procesy pakowania w różnego rodzaju opakowania jednostkowe, np. saszetki, butelki.

Konfekcjonowanie – jak się za to zabrać?

Proces konfekcjonowania może być przeprowadzany w zakładzie, w którym dany produkt jest wytwarzany lub też przeprowadzanie tego typu czynności może zostać zlecone firmie, która się tym specjalizuje. Wówczas konfekcjonowanie zostanie przeprowadzone w oparciu o wytyczne zleceniodawcy.

Konfekcjonowanie towarów jest opłacalnym działaniem handlowym, które niesie ze sobą wiele korzyści. Najlepiej zatrudnić do tego wyspecjalizowaną firmę, która zajmie się konfekcjonowaniem towarów dla nas. Dzięki temu nie trzeba martwić się o kwestie technologiczne oraz logistyczne. Rzetelna firma posiada już niezbędny sprzęt oraz wyszkolony personel, więc konfekcjonowanie towarów będzie przebiegało sprawnie, a my możemy skupić się na innych, istotnych dla nas kwestiach.

Zlecanie usług pakowania „na zewnątrz” jest bardzo atrakcyjną opcją dla producentów z różnych powodów. Coraz chętniej i w pełni świadomie z outsourcingu korzystają zarówno mniejsze firmy, które dopiero rozpoczynają swoją działalność, jak również światowe koncerny. Dla tych pierwszych korzystanie z usług co-packera jest szansą na wprowadzenie na rynek produktu bez ponoszenia kosztów inwestycyjnych i proceduralnych. Jest to rozwiązanie dla firm, które nie mają jeszcze niezbędnej infrastruktury, bądź dla firm, które przed podjęciem decyzji inwestycyjnych w kosztowne linie produkcyjne, chcą sprawdzić reakcję rynku na dany produkt. Zyskują w ten sposób przewagę czasową nad konkurencją oraz znaczące oszczędności finansowe. 

Z kolei firmy posiadające swoje zakłady produkcyjne podejmują decyzję o przesunięciu niektórych swoich aktywności do co-packera, ponieważ wolą skoncentrować się na swojej podstawowej działalności, która przynosi im największe korzyści finansowe. Niekiedy jest to również podyktowane brakiem zasobów na dodatkowe prace wynikające z działań marketingowych, bądź tymczasowych potrzeb rynku np. podczas sezonowego wzrostu popytu na produkt.

Dobrym przykładem może być firma Apack zlokalizowana w Obornikach, niedaleko Poznania, która może pochwalić się nie tylko wieloletnim doświadczeniem w branży co-packing, ale również profesjonalnym zapleczem pozwalającym na zapewnienie swoim klientom kompleksowej usługi. Apack poza pracami związanymi z pakowaniem, może stanowić również wsparcie w zakresie projektowania i dostarczenia różnego rodzaju opakowań, a po zakończonym procesie pakowania, zorganizowanie dystrybucji do wskazanych przez Klienta miejsc. Powierzenie tych wszystkich zadań jednemu podwykonawcy sprawia, że proces konfekcjonowania towarów staje się nie tylko dużo szybszy, ale i dużo bardziej spójny. Nie bez znaczenia pozostaje aspekt ekonomiczny – takie działanie jest dużo bardziej opłacalne ze względu na redukcję kosztów związanych np. z transportem.