Każda firma raz w roku musi przygotować sprawozdanie finansowe. To najważniejszy raport, jaki musimy przygotować, a sposób jego sporządzenia reguluje wiele ważnych zasad. Trzeba się z nimi zapoznać, kiedy przygotowujemy się do wykonania sprawozdania – chociaż najlepiej i najbezpieczniej jest po prostu powierzyć to zadanie specjalistom z dobrego biura rachunkowego.

Zasady tworzenia sprawozdania finansowego

Tworząc sprawozdanie finansowe mamy obowiązek trzymać się ściśle określonej formy. Pracując nad sprawozdaniem musimy kierować się zasadami rzetelności i przejrzystości – chodzi o to, by urząd, do którego wysyłamy sprawozdanie, mógł bez problemu je przeanalizować. We wstępie do sprawozdania musimy koniecznie zawrzeć najważniejsze dane – nazwę i siedzibę naszej firmy, wskazanie czasu trwania działalności, okresu objętego sprawozdaniem i podanie informacji, że sprawozdanie zawiera dane łączne, jeśli organizacja składa się kilku jednostek. We wstępie powinniśmy omówić też przyjęte zasady prowadzenia rachunkowości – między innymi metody wyceny aktywów i pasywów oraz pomiaru wyników finansowych. Już we wstępie sprawozdania niezbędna jest wiedza na temat finansów, dlatego, jeśli nie chcemy ponosić konsekwencji błędów, najlepiej zlećmy przygotowanie sprawozdania firmie, którą prowadzi Ewa Kurasińska-Kowalska. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że sprawozdanie zostało właściwie przygotowane.

Elementy sprawozdania

Żeby sprawozdanie było kompletne, nie może w nim zabraknąć wyceny majątku – czyli tak zwanego bilansu. Niezbędny jest także rachunek zysków i strat, a także przegląd ekonomiczny. W najbardziej rozbudowanej części, poświęconej wycenie majątku, musimy zamieścić informacje o aktywach trwałych i niematerialnych. Prawidłowa wycena składników majątku jest kluczowa dla dobrego sprawozdania finansowego. Dlatego przed przystąpieniem do prac nad sprawozdaniem, w firmie musimy przeprowadzić inwentaryzację. Posiadając informacje o wartości aktywów i pasywów, musimy po prostu umieścić je w odpowiednim miejscu sprawozdania. To też etap, na którym zajmujemy się inwestycjami długoterminowymi, rozliczeniami międzyokresowymi, należnościami krótkoterminowymi, na przykład udzielonymi przez nas pożyczkami, czy zapasami materiałów do wykorzystania we własnym zakresie.  Rzetelnie przygotowane sprawozdanie sprawi, że nie będziemy obawiać się kontroli urzędników, a nasza firma będzie mogła pracować naturalnym rytmem.