Split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności. Na czym dokładnie on polega? Jakie regulacje wprowadziła nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw z 1.08.2017 r.?
Na czym polega split payment?
Split payment jest mechanizmem, stosowanym wyłącznie w relacji pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami. Zgodnie z nim kwota netto oraz podatek VAT wynikające z wystawionej faktury, wpłacane są na dwa odrębne rachunki bankowe dostawcy towarów i usług.
Split payment nie ma jednak zastosowania do każdej transakcji. Dotyczy wyłącznie tych, których wartość brutto faktury wynosi 15 000 zł i więcej oraz wystawionych na określoną grupę towarów bądź usług wymienionych w załączniku nr 15 Ustawy o VAT Są to m.in.:
- zakup węgla kamiennego, brunatnego, koksu, brykietu oraz półbrykietu,
- zakup komputerów, dysków twardych, procesorów i innych urządzeń do przetwarzania danych,
- zakup telefonów, aparatów fotograficznych, kamer i telewizorów,
- zakup części do silników spalinowych oraz części i akcesoriów do samochodów, motocykli i statków,
- skup surowców i odpadów,
- roboty ogólnobudowlane.
Jak wyjaśnia księgowa z biura rachunkowego „Bilans” - nowe regulacje stanowią nie lada wyzwanie dla przedsiębiorców. Bez aktualnej wiedzy z zakresu podatków dla firm niezwykle skomplikowane okazują się: właściwe oznaczanie faktur, regulowanie należności, zakładanie i obsługa rachunków bankowych oraz płatności w split payment, a także porządkowanie dokumentów księgowych. Warto wówczas skorzystać z usług biura rachunkowego, które pozwoli uniknąć jakichkolwiek błędów i będzie obsługiwało split payment zgodnie z aktualnymi regulacjami.
Split payment - wady i zalety mechanizmu podziału płatności
Mechanizm podzielonej płatności został wprowadzony w celu wyeliminowania luki podatkowej, co przekładało się wprost na zmniejszone wpływy do budżetu państwa.
Dużą korzyścią dla przedsiębiorców z wprowadzenia tego rozwiązania jest ochrona ich firmy przed nieświadomym udziałem w oszustwie podatkowym, gdy sprzedawca, od którego otrzymali fakturę, unika opłacenia podatku VAT.
Dzięki mechanizmowi podzielonej płatności zniesiono również tzw. odwrotne obciążenie VAT, które utrudniało ustalenie prawidłowych kwot opodatkowania. Nowe regulacje uprościły więc regulowanie należności względem Urzędu Skarbowego.
Z dużymi zastrzeżeniami spotkała się natomiast niemożliwość swobodnego dysponowania środkami, zgromadzonymi na rachunku dedykowanemu podatkowi VAT. Przelew z tego konta można wykonać wyłącznie w celu zapłacenia VAT innemu dostawcy towarów lub usług albo uregulowaniu należności względem Urzędu Skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Ponieważ split payment jest nowym mechanizmem, wciąż pojawiają się dodatkowe regulacje, które mają za zadanie uprościć cały proces np. wprowadzenie od 1 października 2020 r. obowiązku umieszczania na fakturach adnotacji „mechanizm podwójnej płatności”. Niestety bieżące śledzenie pojawiających się wytycznych jest bardzo czasochłonne. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm nawiązuje współpracę z biurem rachunkowym. Dzięki temu przedsiębiorcy mają pewność, że księgowość jest prowadzona w sposób rzetelny i prawidłowy.