Obowiązki notariusza zwykle kojarzone są ze sporządzaniem aktów przejęcia nieruchomości. Jest to jedno z wielu zadań specjalistów z Kancelarii Krystyny Kędry. Oprócz dokumentów towarzyszących podczas zakupu mieszkania dokonują oni poświadczenia dziedziczenia, spisują protokoły, przyjmują na przechowanie pieniądze i papiery wartościowe, a także składają wnioski o wpisy do ksiąg wieczystych.

Zadania notariusza – kiedy można poprosić o jego pomoc?

Działania notariusza można uświadczyć w różnych dziedzinach, które obejmują zarówno prawo rodzinne, cywilne, a także administracyjne. W Kancelarii Krystyny Kędry specjaliści zajmują się między innymi:

  • sporządzaniem akt notarialnych i poświadczeń dziedziczenia;

  • czynnościami związanymi z zarządem sukcesyjnym przedsiębiorstwa osoby fizycznej i z tymczasowym przedstawicielem w zakresie udziału małżonka na zasadach określonych w ustawie z dnia 5 lipca 2018 r.;

  • spisywaniem protokołów;

  • sporządzaniem protestów weksli i czeków, wypisów, odpisów i wyciągów dokumentów;

  • składaniem wniosków o wpis w księdze wieczystej wraz z dokumentami stanowiącymi podstawę do tego działania;

  • przejęciem na przechowanie pieniędzy, papierów wartościowych oraz danych na informacyjnym nośniku danych.

Wszelkich tych czynności w języku polskim może dokonać także zastępca notarialny. Jeśli osoba chcąca dokonać aktu nie zna ojczystego języka, do spotkania przywołany jest tłumacz przysięgły i na bieżąco przekłada wszystkie informacje.

Gdzie można dokonać aktu notarialnego?

Wiadome jest, że nie zawsze osoby zainteresowane współpracą z notariuszem mogą przybyć do kancelarii. Wynika to z ich stanu zdrowia lub innych wpływających na to czynników. Wtedy akty mogą być dokonane w innym miejscu na przykład w szpitalu, domu, zakładzie karnym czy budynku pomocy społecznej.

W przypadku osób nieumiejących czytać i pisać podpis zazwyczaj składany jest w postaci odcisku palca. Ludzie niewidomi, głusi czy niemi powinni się wstawić do kancelarii wraz z osobą zaufaną u boku.