Dzieci cierpiące na zaburzenia autystyczne, wymagają bardzo indywidualnej i specjalistycznej terapii. Wpływa na to złożoność zaburzeń rozwojowych, która powoduje trudności w wielu obszarach m.in. w odczytywaniu i komunikowaniu uczuć. Autyzm zakłóca również poważnie zdolności budowania relacji interpersonalnych. Sprawdźmy zatem, na czym powinna polegać praca z dzieckiem, u którego zdiagnozowano zaburzenia ze spektrum autyzmu?

Jakie są przyczyny autyzmu?

Na przestrzeni dziesięcioleci powstawały różne teorie, próbujące wyjaśnić przyczyny autyzmu. Obecnie wiadomo, że zaburzenia autystyczne, są uwarunkowane czynnikami genetycznymi. Według badań bazujących na kryteriach ICD-10, częstotliwość występowania autyzmu w Polsce oscyluje między 5,2 a 8,6 przypadków na 10000 przebadanych dzieci. Statystycznie zaburzenia te czterokrotnie częściej dotykają chłopców niż dziewczynki.

W leczeniu zaburzeń autystycznych kluczowe jest szybkie rozpoznanie choroby. Dlatego nie należy lekceważyć żadnych niepokojących objawów, zauważonych na wczesnym etapie rozwoju dziecka. Fachową konsultację w tym zakresie świadczy m.in.  Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Agathum z Częstochowy. Placówka zajmuje się diagnozowaniem zaburzeń psychoruchowych. Dysponuje również szeroką ofertą zajęć terapeutycznych, prowadzonych przez wykwalifikowaną kadrę.

Na czym polega terapia dzieci z zaburzeniami autystycznymi? 

W przypadku terapii dzieci z autyzmem trzeba wyraźnie zaznaczyć, że autyzm to zespół deficytów rozwojowych, występujących równocześnie. Dlatego wdrożona terapia powinna być kompleksowa. Co więcej, bardzo często konieczne jest stworzenie specjalnego otoczenia, ponieważ układ nerwowy osób autystycznych ma ograniczone możliwości w przyswajaniu pewnych bodźców występujących w otoczeniu.

Najpopularniejszym modelem terapeutycznym, praktykowanym u dzieci z zaburzeniami autystycznymi, jest terapia behawioralna. Choć w pewnych kręgach wzbudza ona kontrowersje, to uzyskiwane rezultaty jasno wskazują, że jej stosowanie ma sens. Tym, co wyróżnia terapię behawioralną, jest np. skoncentrowanie się na widocznych zachowaniach dziecka, a także  rozszerzenie działań terapeutycznych na dom, szkołę i otoczenie społeczne, w którym dziecko się wychowuje.