Nowoczesny świat dąży do cyfryzacji naszego życia, pod każdym względem. Teraz dzięki rozwojowi technologii możemy np. monitorować podstawowe parametry zdrowotne dzięki specjalnym opaskom na rękę, być w kontakcie ze znajomymi na całym świecie lub skorzystać z wirtualnej porady u lekarza w ramach telemedycyny. Na czym polega e-wizyta? Kiedy warto się zdecydować?

Na czym polega teleporada?

Teleporada to świadczenie medyczne, które odbywa się zdalnie. Najczęściej jest to rozmowa telefoniczna z lekarzem, jednak dla tych, którzy preferują kontakt wzrokowy z rozmówcą oferowane są też wideokonferencje. E-wizyty, bo tak też określa się teleporady, są jak najbardziej wartościowym sposobem uzyskania porady lekarskiej i to z różnych dziedzin medycyny. Lekarz na podstawie wywiadu, karty pacjenta oraz wyników badań laboratoryjnych jest w stanie zdalnie ocenić stan zdrowia, wystawić e-recptę na niezbędne leki lub e-zwolnienie, jeśli jest taka potrzeba. Oczywiście, nie ze wszystkim lekarz jest w stanie poradzić sobie na odległość. Pewne dolegliwości wymagają dokładnego obejrzenia, co ma miejsce np., w przypadku urazów lub wizyty u dentysty, kiedy ząb boli. Jednak wszyscy pacjenci, którzy chorują przewlekle lub zmagają się z chorobami wewnętrznymi śmiało mogą korzystać z opcji zdalnej konsultacji z lekarzem podczas teleporady.

Telemedycyna – dlaczego warto?

Można by się zastanawiać w sumie, dlaczego dzwonić, skoro równie dobrze można samemu się wybrać do przychodni i skonsultować się z lekarzem osobiście. Wiele osób możne nawet preferować takie personalne podejście do leczenia, jednak duża część problemów, z którymi zgłaszają się pacjenci można spokojnie rozwiązać zdalnie. Teleporada jest o tyle wygodna, że nie trzeba się ruszać nawet z domu. Dzięki temu korki nie będą stanowiły problemu, podobnie jak uciążliwe poszukiwania miejsca do parkowania samochodu. E-wizyta pozwoli również zaoszczędzić sporo czasu, który normalnie zostałby stracony na rzecz wspomnianego już dojazdu do przychodni, ale i na czekaniu w kolejkach, które, jak wiadomo są już niemalże legendarne. Do wielu lekarzy specjalistów konieczne jest umawianie się na wizytę z wielomiesięcznym wyprzedzeniem tylko po to, aby pokazać kartkę z wynikami badań, poprosić o wypisanie recepty na zażywane leki albo zwyczajnie dostać wytyczne co do dalszego toku leczenia. Można więc znacznie skrócić czas oczekiwania, jeśli tylko zdecydujemy się na teleporadę.

E-wizyta jest też niezwykle cennym rozwiązaniem kiedy istnieje zwiększone ryzyko zarażenia się chorobą np., w sezonie grypowym lub podczas szalejącej pandemii, którą mogliśmy wszyscy obserwować i doświadczać od początku roku. Dzięki temu nie trzeba rezygnować z konsultacji lekarskiej, a ryzyko zarażenia i rozprzestrzeniana chorób jest ograniczone do minimum. Podobnie ma się sprawa z osobami, które już chorują i nie mają siły lub możliwości, żeby dostać się do przychodni. Podczas takiej konsultacji przez telefon lub wideo rozmowy lekarz może wystawić receptę oraz zwolnienie. Warto też wspomnieć, że liczne grono pacjentów ma utrudniony dostęp do lekarzy i przychodni, bo zwyczajnie mieszkają za daleko, a transport publiczny zawodzi, a oni sami nie posiadają własnego środka transportu – teleporada jest więc nieocenioną pomocą.

Jak skorzystać z telepoerady?

Teleporada oferowana jest przez placówki medyczne w ramach NFZ oraz w przychodniach prywatnych. Odpowiednią dla nas można znaleźć za pośrednictwem Internetu, gdzie większość  przychodni pokroju Kobamed ma swoją stronę, na której zawarte są wszelkie niezbędne informacje dotyczące oferowanych usług, jak i dostępnych gabinetów lekarskich czy wspominanych już teleporad. Na stornie przychodni widnieją też numery telefonów do dyżurujących lekarzy o różnych specjalnościach, tak więc problemów pacjentów możne wysłuchać m.in. lekarz chorób wewnętrznych, endokrynolog, onkolog czy gastroenterolog. Skorzystać z tej usługi może każdy, kto ma połączenie z Internetem lub telefon komórkowy, więc tak naprawdę jest to bardzo przystępne rozwiązanie. Na e-wizytę, tak jak na zwykłą, trzeba się najpierw umówić, dzwoniąc do rejestracji. Następnie konieczne jest uregulowanie należności za wizytę, wykonując przelew na podany numer rachunku przychodni. Od tego moment pozostaje jedynie oczekiwać na kontakt ze strony lekarza, który oddzwoni lub połączy się za pośrednictwem aplikacji do wideo rozmów.