Oriflame to jedna z bardziej znanych firm kosmetycznych zarówno w Polsce, całej Europie i na świecie. Oriflame ma międzynarodowy zasięg, a specyfika firmy oparta jest na sprzedaży bezpośredniej. Produkcja oraz dystrybucja kosmetyków to dwa główne filary marki. Znaczną część wizerunku Oriflame tworzą jej konsultantki, których praca polega głównie na sprzedaży produktów. W artykule przedstawiamy historię Oriflame oraz podstawy jej funkcjonowania.
Jak to się zaczęło?
Początki firmy sięgają końca lat 60. XX wieku. Firma powstała w Sztokholmie, na całkiem nowych zasadach - wówczas na rynku kosmetycznym nieznanych. Kosmetyki powstały ze szwedzkich inspiracji, a one same znacznie miały się różnić od tych dostępnych w sklepach. Nazwa przedsiębiorstwa znajduje swoją etymologię w języku łacińskim, od
Aurea Flamma, co w tłumaczeniu na język polski oznacza "złoty płomień". Stwierdzenie nawiązuje do strategii rozwoju firmy.
Zasięg Oriflame
Firma funkcjonuje obecnie w ponad 60 krajach na całym świecie. Posiada sześć fabryk, w których odbywa się produkcja kosmetyków, w tym jedna z nich znajduje się w Polsce. Nad jakością kosmetyków czuwają naukowcy, którzy w Dublinie mają swoje własne Centrum Naukowe.
Produkty Oriflame
Hasłem przewodnim marki są
naturalne kosmetyki szwedzkie, na czym bazuje cały marketing firmy. Oferta jest bardzo rozbudowana. Wśród dostępnych produktów można znaleźć kosmetyki do makijażu oraz pielęgnacji, a także wody perfumowane, toaletowe i dezodoranty. Uzupełnieniem oferty są liczne akcesoria, takie jak torebki, kosmetyczki czy biżuteria. Firma Oriflame wzbogaciła również swoje katalogi o suplementy diety - Wellness by Oriflame.
Jak wygląda sprzedaż kosmetyków Oriflame?
Głównym narzędziem konsultanta
Oriflame, czyli sprzedawcy produktów, jest katalog Oriflame z aktualną ofertą sprzedażową. Konsultant również zarabia na bezpośredniej sprzedaży. Do pracy wykorzystuje próbki kosmetyków, a dodatkowo klientki zapraszane są na liczne pokazy kosmetyków, gdzie bliżej mogą zapoznać się z marką i przetestować produkty. Istotnym elementem wspomagającym sprzedaż są kameralne spotkania z klientami, najczęściej w mieszkaniach lub kawiarniach. Takie spotkania połączone są z prezentacją i omówieniem bieżącej oferty.