Ewidencję środków trwałych tworzy się w celu ustalenia stanu, stopnia zużycia czy wielkości odpisu amortyzacyjnego środków trwałych. Dokument ten nie bierze pod uwagę majątku o wartości, która nie przekracza 3,500 zł. Ewidencja środków trwałych kontroluje majątek firmy. Wszystkie informacje dotyczące finansów powinny być zawarte w księgach rachunkowych. Skontaktuj się z biurem rachunkowym i skorzystaj z doradztwa księgowego. Wybierz najlepszą opcję dla siebie i swojej firmy.

Czym są środki trwałe, a czym nie są?

Każdy podmiot gospodarczy posiada majątek, który tworzy się przez środki trwałe. Stwierdzenie to określa rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, które mają okres ekonomicznej użyteczności dłuższy niż rok, są kompletne i zdatne do użytku. Można do nich zaliczyć:

  • nieruchomości,
  • maszyny, urządzenia i środki transportu,
  • inwentarz żywy.

Aktywa trwałe, które posiada jednostka w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych nie są środkami trwałymi. Nieruchomości, które mają charakter inwestycyjny zwykle nie są używane przez spółkę do prowadzenia bieżącej działalności gospodarczej. Są one rozumiane jako lokata kapitału.

Jakie informacje znajdują się w ewidencji środków trwałych?

Prowadzenie ksiąg rachunkowych przez biuro rachunkowe jest niemałym ułatwieniem dla każdego przedsiębiorcy, który na co dzień pochłonięty jest dbaniem i prowadzeniem biznesu. Jedną z ważniejszych dokumentacji jest ewidencja środków trwałych. Jak zaznacza specjalista z Lidmar Audyt Doradztwo Finanse:

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób publicznych, podatnicy, którzy prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów, zobowiązani są również do prowadzenia ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych.

W dokumencie ewidencji środków trwałych powinny znaleźć się informacje dotyczące liczby porządkowej, daty nabycia, daty przyjęcia do używania, określenia środka trwałego lub jego wartości, stawki amortyzacyjnej, kwoty odpisu amortyzacyjnego czy zaktualizowanych wartości początkowych.

Zasady ewidencji i dokumentacji środków trwałych

Księgi przychów i rozchodów wraz ze szczegółową ewidencją środków trwałych mogą przyjmować najróżniejsze formy. Najczęściej są to:

  • księgi inwentarzowe – chronologiczny zapis środków trwałych oraz podstawowych informacji,
  • tabele amortyzacji – opis wartości umorzenia i amortyzacji, tworzy się nią w jednym egzemplarzu na początku roku obrotowego,
  • karty szczegółowe środków trwałych – osobny dokument do każdego obiektu inwentarzowego, zawierają dane dotyczące środków.

Spisywanie ewidencji wykonuje się w celu ustalenia wartości i identyfikacji początkowych poszczególnych środków trwałych. Potrzebujesz wsparcia w prowadzeniu ksiąg rachunkowych? Skonsultuj się z biurem rachunkowym Lidmar Audyt Doradztwo Finanse.