Błędy zdarzają się każdemu, jednak te związane z ewidencją zdarzeń księgowych mogą kosztować przedsiębiorcę nie tylko sporo pieniędzy, ale też czasu, który poświeci później na wyjaśnianie nieprawidłowości. Błędy księgowe nie są wcale domeną początkujących przedsiębiorców – mogą zdarzyć się każdemu, zazwyczaj przez pośpiech lub zwykle niedopatrzenie. Sprawdź, które z nich zdarzają się najczęściej i dowiedz się, co zrobić, by ich uniknąć.
Najczęściej popełniane błędy księgowe
Do najczęściej występujących nieprawidłowości w prowadzonej księgowości firmowej należą:
- pomyłki w rozliczeniach VAT-u,
- niewłaściwe prowadzenie ksiąg rachunkowych,
- błędne rozliczenia roczne PIT,
- pomyłki w sprawozdaniach finansowych,
- ujmowanie przychodów w niewłaściwych okresach.
Choć z pozoru często błędy te nie wydają się poważne, mogą prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych, dlatego warto odpowiednie zabezpieczyć się, by ich unikać.
Najczęstszym błędem przedsiębiorców są pomyłki w rozliczeniach podatku VAT. Zazwyczaj problemy te wynikają z niedostatecznej wiedzy i niezrozumienia szybko zmieniających się przepisów. Rozliczając podatek VAT, zwróć szczególną uwagę na to, jaka stawka obejmuje konkretną usługę lub towar – często podobne produkty objęte są różnymi stawkami VAT. Pamiętaj też, by pilnować terminu składania deklaracji w Urzędzie Skarbowym – w ten sposób unikniesz konieczności tłumaczenia się przed tym organem z zaistniałego opóźnienia. Najlepszym rozwiązaniem będzie prowadzenie terminarza, w którym znajdą się wszystkie ważne daty – nie tylko termin składania deklaracji VAT, ale też opłacania ZUS-u i innych zobowiązań.
Do typowych błędów często popełnianych przez przedsiębiorców zaliczyć można także pomyłki w rocznych rozliczeniach PIT. Często wynikają one z błędnych wyliczeń, jednak dużym problemem tej także brak dodania załączników do przekazywanego zeznania lub wpisywanie do deklaracji niewłaściwego adresu. Te błędy niosą za sobą poważne skutki prawne, pamiętaj więc, by zwrócić na nie szczególną uwagę.
Błędy w prowadzeniu dokumentów księgowych
Dokumenty księgowe muszą być prowadzone według restrykcyjnych kryteriów, aby mogły być ujęte w księgach rachunkowych. Wielu przedsiębiorców zapomina, że w dokumentacji nie można wprowadzać poprawek ani usuwać z nich informacji – dlatego tak ważne jest stale pilnowanie prawidłowości wszystkich zapisów. Często zdarza się także, że dokumenty giną – pośpiech i natłok obowiązków nie sprzyja bowiem dobrej organizacji. W takiej sytuacji nie można np. odliczyć podatku VAT za produkty i usługi, których potwierdzenie zakupu zaginęło, co naraża przedsiębiorców na straty.
Podobnie rzecz się ma w przypadku księgowania faktur. Pamiętaj, że w ewidencji należy je uwzględnić w miesiącu, w którym miało miejsce dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi – a nie w momencie wystawiania samego dokumentu.
Jak uniknąć najpopularniejszych błędów księgowych?
Brak doświadczenia w prowadzeniu rachunkowości, pośpiech i niedostateczna wiedza prowadzą często do błędów, których da się uniknąć, zatrudniając dobre biuro rachunkowe. Specjaliści tacy jak Kancelaria księgowo-podatkowa Abacus to osoby, którym powierzyć możesz prowadzenie dokumentacji, tworzenie sprawozdań finansowych i rozliczanie podatków. W zakres usług biur rachunkowych często wchodzi także obsługa kadr i płac, dzięki czemu nie będziesz już martwić się o rozliczenie godzin pracy i wynagrodzenia przysługującego pracownikom.
Biura rachunkowe mają obowiązek posiadania ubezpieczenia OC – w sytuacji, gdyby w dokumentach pojawił się błąd, Ty nie poniesiesz z tego powodu konsekwencji. Zatrudnienie takiej firmy gwarantuje Ci wiec spokój i wygodę. To najlepsze rozwiązanie, by uniknąć najczęściej powtarzających się błędów księgowych.