Sprawny układ zawieszenia gwarantuje nie tylko wysoki komfort jazdy samochodem, ale również optymalną przyczepność. Ze względu na spore obciążenia, na jakie jest narażony podczas pokonywania nierówności na drogach, poszczególne jego elementy dość szybko ulegają zużyciu. Stosunkowo często przytrafiają się też usterki zawieszenia – jak je rozpoznać i co robić w momencie, gdy się pojawią?

Objawy usterki układu zawieszenia w samochodzie

Niepokojące, nietypowe odgłosy dochodzące z okolicy kół pojazdu w trakcie pokonywania nierówności to najczęstszy powód, dla którego kierowcy zlecają kontrolę zawieszenia w swoich autach. Słusznie – praca niesprawnych wahaczy czy amortyzatorów jest głośna, co szczególnie da się odczuć np. przy najechaniu na dziurę w nawierzchni. Objawem usterki wspomnianego układu są też charakterystyczne dźwięki przy skręcaniu i pokonywaniu przeszkód w postaci krawężników czy garbów poprzecznych. W tym wypadku najczęściej uszkodzony jest drążek kierowniczy lub sworzeń wahacza.

Wraz ze złym stanem zawieszenia w aucie spada również komfort jazdy. Samochód źle się prowadzi, jest sztywny, twardy i mało wygodny, szczególnie podczas podróżowania po koleinach. W takiej sytuacji trzeba skontrolować stan amortyzatorów – najczęściej wymagają one wymiany na nowe. Serwis zawieszenia powinien być poprzedzony sprawdzeniem całego układu przez mechanika. Jakie podzespoły w tym wypadku są najczęściej naprawiane i czym kierować się przy wyborze zamienników?

Na czym polegają naprawy układu zawieszenia w pojeździe?

Najszybciej zużywającym się elementem w zawieszeniu samochodowym jest wahacz. Typowe modele składają się z trzech części. W praktyce oznacza to możliwość regeneracji podzespołu bez konieczności wymiany na nowy model. Luzy w wahaczu wyczuwalne są bez konieczności jego demontażu. Jeśli występują, to niezbędne jest sprawdzenie kluczowych podzespołów – sworznia i tulei. Ich wymiana w warsztacie samochodowym Saliko nie trwa długo, a koszt całej usługi nie będzie wielkim obciążeniem dla portfela kierowcy.

Naprawy zawieszenia są też często związane z uszkodzeniem amortyzatorów. Jeśli wymienione wcześniej objawy potwierdzone zostają widocznym wyciekiem, konieczne jest zastąpienie podzespołu nowym. Amortyzatory i odboje powinno wymieniać się parami – nawet w momencie, gdy usterka występuje tylko z jednej strony auta. Zastąpienie nowym zamiennikiem drążków kierowniczych czy łączników stabilizatora to kolejna z usług w ramach serwisu zawieszenia samochodowego. Prace w tym wypadku są najczęściej mało skomplikowane, a koszt części niewielki. Są one jednak kluczowe dla sprawności całego układu i warto zwrócić uwagę na ich stan przy regularnych przeglądach stanu technicznego.