Quady to pojazdy stworzone do pracy w ekstremalnie trudnych warunkach terenowych. Pomimo solidnej konstrukcji i wytrzymałości na uszkodzenia wymagają jednak regularnego serwisowania i właściwej obsługi. Jak powinna wyglądać prawidłowa eksploatacja quada? O czym pamiętać, aby pojazd służył nam jak najdłużej?
Regularne przeglądy – bądź systematyczny
Najważniejszą kwestią dla zachowania sprawności pojazdu jest systematyczne wykonywanie przeglądów. Nie ma jednego schematu – każdy producent ustala indywidualne zalecenia odnośnie do konserwacji i serwisowania pojazdów. W większości przypadków pierwszy serwis powinien odbyć się po 300 km od wyjazdu z salonu, a kolejne – co 1000 km. Przeglądy quadów muszą być wykonywane w autoryzowanych serwisach, takich jak Wawa moto Rafał Wasiński.
Utrzymanie maszyny w czystości
Regularna pielęgnacja i czyszczenie quada to nie tylko wymogi wizerunkowe. Co ciekawe, większość producentów uwzględnia w instrukcjach obsługi sposób mycia pojazdu. Zalecenia dotyczą m.in. unikania mycia pod wysokim ciśnieniem wrażliwych partii pojazdu (chłodnik, łożysk, łączników oraz elementów instalacji elektrycznej).
W czasie mycia można dokładnie zlustrować pojazd i wykryć ewentualne ubytki. Wcześnie wykryte defekty są zazwyczaj łatwe i tańsze do naprawy. Pamiętaj, że nawet drobna usterka może zmienić się w groźną awarię.
Stan filtra powietrza i chłodnic
Quady posiadają kilka wrażliwych części, które wymagają szczególnej uwagi i regularnego sprawdzania ich stanu technicznego. Jedną z nich jest filtr powietrza, który ma zasadniczy wpływ na osiągi oraz trwałość jednostki napędowej. Trudne warunki jezdne i poruszanie się w zapylonym otoczeniu wymuszają sprawdzenie jego stanu po niemal każdej jeździe.
Równie istotna jest kontrola chłodnic – zanieczyszczone trawą i błotem zmniejszają swoją wydajność i nie są w stanie sprawnie odprowadzać ciepła.
Półosie napędowe
Niewielka usterka może generować koszmarne wydatki w przyszłości. Dotyczy to zwłaszcza półosi napędowych, które są chronione przez specjalnie gumy. Niestety, gumy bardzo często zsuwają się i niszczeją. Jeżeli użytkownik w porę nie zauważy usterki, może dojść do uszkodzenia całej półosi, a to wydatek rzędu 1500-2000 zł.
Samodzielny tuning
Uszkodzenia mechaniczne to tylko jeden z powodów serwisowania czterokołowca. Wielu użytkowników, chcąc zaoszczędzić na fabrycznych akcesoriach, decyduje się samodzielnie stuningować swoje maszyny. Dobrym tego przykładem jest montaż ogrzewaczy siodeł i manetek od niezweryfikowanych producentów. Najtańsze modele nie tylko powodują rozładowanie akumulatora, ale w krytycznych przypadkach prowadzą do samozapłonu pojazdu.
Prawidłowa eksploatacja quada to gwarancja bezpieczeństwa użytkowania pojazdu.