Obrót materiałami sypkimi na rynki jest dzisiaj tak sprawny dzięki nowoczesnym technikom transportowania, składowania, rozładunku i przeładunku towarów. Bez odpowiednich metod logistycznych oraz bez innowacyjnej, stale rozwijającej się technologii setki ton węgla, kruszyw czy kamieni, nie mogłoby być błyskawicznie przemieszczanych między państwami, miastami, a także między składami a placami budowy.

Technologia przeładunku dostosowana do cech materiałów

Ładunki masowe suche to grupa bardzo zróżnicowanych towarów zarówno pod kątem cech fizycznych, zastosowania, jak i pod kątem wielkości obrotów na rynku. Obecnie rozwój technik transportowania, składowania, a także przeładunku materiałów sypkich uzależniony jest głównie od tego, czy dany produkt jest wrażliwy na warunki atmosferyczne w tym na opady deszczu i wysoki poziom wilgotności powietrza.

Firmy zajmujące się logistyką przeładunkową oferują zatem różne metody swojej pracy tak, by towar przy przeładunku nie tracił swojej jakości, formy, a także, by nie dochodziło do ewentualnych strat poprzez uszkodzenie mechaniczne produktów. Popularne są zatem metody uniwersalne, które stosuje się m.in. przy przemieszczeniu węgla, kruszyw budowlanych, kamienia oraz keramzyty i złomu, a także techniki specjalistyczne, które bezsprzecznie należy wykorzystywać przy przeładunkach, załadunkach i transporcie towarów sypkich rolnych, nawozów, chemii oraz cementu.

Techniki przeładunkowe i usługi przeładunku

Przeładunek towarów sypkich jest dzisiaj realizowany m.in. przy użyciu specjalistycznych maszyn ciężkich. Mowa o technologiach urządzeń ciągłego załadunku, ładowarek kołoczerpakowych, żurawi chwytakowych, wywrotnic wagonów kolejowych, a także o technologiach ładowarek kołowych czy gąsienicowych. Nie tylko jednak one liczą się przy przemieszczaniu towarów np. z torowisk do składów opału czy do skupów kruszyw budowlanych. Ważne jest także przygotowywanie projektów techniczno-logistycznych dotyczących bezpiecznego, szybkiego i wydajnego przeładunku. Wyznaczenie etapów pracy i ścisłe kontrolowanie całego procesu są zatem równie ważne, co wykorzystanie innowacyjnych technologii przeładunkowych.

Potwierdzają to specjaliści firmy OLESPOL, którzy specjalizuje się w usługach załadunku, przeładunku i rozładunku właśnie wagonów kolejowych, podkładów kolejowych betonowych i drewnianych. Przedsiębiorstwo to zajmuje się też transportem i rozładunkiem materiałów sypkich w przewozie drogowym, a także transportem maszyn oraz urządzeń budowlanych.

Postępująca konteneryzacja ładunków

Dla ułatwienia przewozu materiałów sypkich suchych, a także dla uproszczenia procesów przeładunkowych stosuje się dzisiaj specjalistyczne kontenery, który mogą mieć otwierane burty boczne czy też górne i dolne. Kontenery łatwo manipulować specjalnymi platformami hydraulicznymi. Można je także przystosowywać do technologii bezpośredniego transportu, tworząc je w modelach naczep i przyczep. Nic dziwnego zatem, że dzisiaj zauważyć można postępującą konteneryzację ładunków zwłaszcza w transporcie intermodalnym i międzynarodowym, a także kolejowym. Już dzisiaj rozładunek oraz przeładunek wagonów kolejowych jest powiązany silnie z technologiami kontenerów przewozowych i specjalnych wywrotnic.

Konteneryzacja pozwala zaś na optymalizowanie czasu transportu i przeładunku, obniżając również jego koszty. Ułatwia przekazywanie towarów sypkich w tym tych wrażliwych na warunki pogodowe między krajami, a dodatkowo uproszcza procesy tymczasowego składowania. Oczywiście kontenery wyładowywane i przeładowywane są również przy wykorzystaniu wcześniej opisanych technologii.