Złom stalowy charakteryzuje się wysoką czystością swojego składu. Nie może on bowiem zawierać dodatków stopowych lub muszą się one mieścić w granicy 0,1%. Ponadto wiele skupów przyjmuje tylko oczyszczony i wysoki gatunkowo materiał, który nie jest odpadem poprodukcyjnym, lecz wyrobem przekazanym do recyklingu. To wtedy może być klasyfikowany według standardów złomu poamortyzacyjnego.

Charakterystyka złomu poamortyzacyjnego

Złom poamortyzacyjny nie jest odpadem produkcyjnym. Stanowi on zużyte oraz niszczone i uszkodzone konstrukcje, które mogą różnic się swoją wielkością, a także pochodzeniem. Często są to elementy maszyn, obiektów budowlanych lub różnych sprzętów. Największą ilość złomu poamortyzacyjnego w Polsce dostarczają do skupów zakłady przemysłowe i surowcowe, przedsiębiorstwa budowlane oraz firmy z branży motoryzacyjnej, kolejowej, lotniczej oraz morskiej. Duże znaczenie mają również osoby indywidualne.

Odzysk złomu poamortyzacyjnego

Aby móc skutecznie poddawać recyklingowi złom stalowy, musi on wcześniej przejść złożoną selekcję. Nie każdy skup posiada jednak technologię służącą oczyszczaniu skupowanych materiałów. To dlatego dzisiaj przy sprzedaży złomu stalowego należy spełnić wiele warunków. Skupy przyjmują głównie materiały bez elementów niemetalicznych, a także te, które są wolne od przedmiotów wybuchowych i niebezpiecznych. Unijna dyrektywa jasno bowiem wskazuje, że do recyklingu nadaje się tylko złom stalowy poamortyzacyjny, który:

  • nie posiada obcych materiałów łącznie do 2% swojej masy
  • nie zawiera nadmiernej ilości tlenku żelaza,
  • jest wolny od zanieczyszczeń olejem, emulsjami, smarami itp.

Takie materiały recyklingowe przyjmuje m.in. firma ZŁOM-BIAŁA, która oferuje również usług transportu złomu oraz rozbiórek np. konstrukcji stalowych. Podkreślić również warto, że przy większych transakcjach sprzedający współpracujący z takimi skupami są zwolnieni z 2% opłaty skarbowej.

Klasy złomu poamortyzacyjnego

Według rozporządzenia UE w sprawnie klas złomu stalowego poamortyzacyjnego, wyróżnić można następujące rodzaje skupowanych materiałów:

  1. klasa N-10: złom stalowy w postaci cienkich blach o grubości od 0 – 4 mm,
  2. klasa N-2: złom stalowy w postaci lekkich konstrukcji stalowych o grubości od 4 – 6 mm,
  3. klasa N-7: złom stalowy w postaci grubych konstrukcji stalowych o grubości od 6 – 10 mm,
  4. klasa N-5: złom stalowy w postaci grubych, masywnych konstrukcji stalowych o grubości powyżej 10 mm,
  5. klasa N-6: złom szyn,  
  6. klasa N-4: wióry stalowe z mechanicznej obróbki metali,
  7. klasa W-8: złom blach o grubości do 4 mm, wymiary nie większe niż 1 000x500x500 mm. Masa zasypowa 0,6 Mg/m,
  8. klasa W-2: złom stalowy o grubości powyżej 4 mm, rozdrobniony do wymiarów 1 000x500x500 mm. Masa zasypowa 0,75 Mg/ m3,
  9. klasa W-7: złom stalowy o grubości min. 6 mm, wymiary 1 000x500x500 mm. Masa zasypowa 0,9 Mg/ m3,
  10. klasa W-5: złom stalowy, cięty o grubości min. 6 mm. Masa zasypowa 1 Mg/ m3,
  11. klasa W-6: złom stalowy cięty do wymiarów 500x500x500 mm o grubości powyżej 12 mm. Masa zasypowa 1,4 Mg/ m3,
  12. klasa W-13: wióry stalowe z mechanicznej obróbki metali o długości wstęgi nieprzekraczającej 150 mm,
  13. klasa ZZ-8: żeliwo wsadowe o wymiarach 300x300x300 mm. Masa zasypowa 1,2 Mg/ m3.